Ambtenaren en trouwlustige homo's

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Jul 11 22:43:08 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Ramon Barends (D66)" wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> *Jij* hoeft daar niks mee. D66 hoeft daar niks mee. *Gelovigen* echter wel.

Gelovigen, al naar gelang zijn/haar individuele invulling van
(het/zijn/haar) geloof.
Want, ik zou de gelovigen toch ook geen principe aan willen praten daar
waar zij dat niet hebben.
Of het geloven als iets statisch willen beschouwen of voor slechts een
uitleg vatbaar.

> Zij willen zich daar wel aan houden, omdat zij (en ik ook overigens) geloven
> in wat er in de Bijbel staat. Een principe dus.

Jawel, maar dat betekent toch ook niet dat een dergelijk principe ook
zondemeer als gewetensbezwaar aanvaard dient te worden. Temeer, daar het
geweten een persoonlijke aangelegenheid is.

> Dring mensen niet iets op wat zij niet willen: dat was ook het argument van
> D66 bij de invoering van het homohuwelijk toen RPF-GPV-SGP riepen "het
> homohuwelijk is niet goed".

Maar Ramon, ik dring je toch geen homohuwelijk op....
Ik zie daarin geen enkele rol voor me weggelegd.

Ik zie ook niet dat D66 aan mensen iets opdringt wat zij niet willen.
Dat 'niet willen' argument was bedoeld op grond van een gewetensbezwaar,
(ga ik van uit).

D66 zou er goed aan doen duidelijker te zijn in wat zij ziet als een
gewetensbezwaar, of dat getoetst moet worden door wie en welke procedure
daarvoor gevolg dient te worden, etc..

Wie, wanneer in aanmerking komt voor een beroep op een gewetensbezwaren
en wat de erkenning daarvan inhoud, wat de consequenties zijn voor
arbeidsverhoudingen etc..
Voor zover ik weet is er niet een eenduidige Wet Gewetensbezwaren, enkel
veel verschillende....

Want is de betrokken ambtenaar nu erkend als gewetensbezwaarde? en zo ja
waarom en door wie?
En zo nee waarom niet, wie heeft dat bepaald en wat zijn de
consequenties daarvan voor partijen?

Henk Elegeert
PS. Is er al iemand die weet wat de gewetensbezwaren (inhoudelijk) zijn
van de betrokken ambtenaar?

BTW: Als RPF-GPV-SGP riepen "het homohuwelijk is niet goed" lijkt me dat
op zijn zachts gezegd een vooroordeel! Hoe willen zij dat beoordelen,
tegen welke achtergrond?