'Ambtenaren moeten homo's trouwen'

Raimond de Tempe Raimond.deTempe at KB.NL
Tue Jul 10 13:49:19 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mijn hemel - dit vind ik nou precies een voorbeeld van hoe bepaalde
oplossingen weer nieuwe problemen oproepen. Wat een gedoe - in
plaats van dat alles wat eenvoudiger kan!
Zeker zoals RAmon Barends daar mee omgaat.

Ik kijk zelf toch ook wat vreemd aan tegen het homo-huwelijk.
Hoewel ik absoluut niet christelijk ben (ik zeg altijd maar dat alles wat
niet deugt, de schuld van de hoogste baas is - wanneer wordt Die
eens heengezonden, gelijk een minister?), heb ik altijd gevonden dat
dat wat vreemde instituut "huwelijk" vooral een instituut was om de in
principe mogelijke kinderen een goed sociaal statuut te bieden in
deze wereld. Ergo: het kan achterwege blijven als er geen kinderen
mogelijk of bedoeld zijn. Dat is wat anders dan een qua erfrecht
gelijk te stellen partnerschap-contract: dat nodig kan zijn om inhalige
familieleden buiten de deur te houden. Dit dus geheel los van de
sexen - gelijk of verschillend! Daarom snap ik die gretigheid in
Nederland voor dat huwelijk voor gelijkgeslachtelijken niet zo goed.

Iets heel anders: de hoofddoekjes-kwestie bij bepaalde
overheidsfuncties:
de bijdrage van Anil Ramdas gisteren in de NRC was wederom
fantastisch. Met humor weet hij het probleem weer volstrekt in veel
verschillende optieken te plaatsen! (Ik kan de url niet doorgeven,
want die roept op dit moment steeds storing op in Netscape.)
elementen daarbij: een rechter met een afro-kapsel en een ray-
banzonnebril, een oficier van justitie met metalen ringen in de
neusgaten... en als uitgooier: wat zou die witte nederlander zeggen,
als de hele bemensing van de rechtbank zou bestaan uit keurig
geklede en verzorgde zwarte functionarissen? "Dis...!"
Ramdas heeft een prachtig vermogen een probleem zo te belichten
dat dit wordt uitgetild uit de context waarin de discussie zich al een
tijdje voortsleept. Juist waar hij zich voorziet van een veelvormige
identiteit en de elementen daarvan bijzonder goed doorvoelt.
Aanbevolen lectuur voor de Boys uit Nijmegen!

Groet, /raimond de tempe
R.R. de Tempe
vakbondsconsulent ABVAKABO voor KB en NWO

p/a KB
Postbus 90407
2509 LK Den Haag

070 - 314 0 118