Ambtenaren moeten homo's trouwen ?

Sat Jul 7 20:32:14 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Herman Beun <Herman.Beun at YUCOM.BE>
>Inderdaad hebben ook ambtenaren recht op een eigen geweten. Maar er zijn
>grenzen, en discriminatie is er daar een van. Het staat niet voor niets
>als artikel 1 in de Grondwet, in plaats van als aanhangsel in een of
>ander gewoon wetje.

 Met respect, maar ik vind dit soort opmerkingen dus tamelijk walgelijk.

 Het aardige van het geweten is dat het geen grenzen kent. Sterker nog: het
 geweten maakt een mens tot Mens. Wie het geweten van een ander wenst te
 beknotten (in het onderhavige geval middels een Berufsverbot), wil de
 ander ontmenselijken. Het gaat hier om niets minder dan de Orwelliaanse
 misdunk. Liefde is oorlog - in dit geval gaat dat nog letterlijk op ook.

 Het gaat er niet om of men het eens is met een ambtenaar met een geweten,
 het gaat erom dat men een ander het volgen van het eigen geweten niet
 heeft te ontzeggen. Hoe die ander een en ander oplost zonder in gewetens-
 nood te komen (of juist wel) dat gaat iemand iets aan. Dat is aan de
 persoon een kwestie.

 Is het doel van de grondwet (zo dat al bestaat) om iemand het recht op een
 eigen geweten te ontzeggen of om zulks juist te garanderen ? Hoe dan ook:
 het eigen geweten is geenszins ondergeschikt aan de wet. Wie zoiets waant
 doet niets anders dan de wet tot God te verheffen en het geloof daarin
 aan anderen op te leggen.

 Wiens geweten men niet bevalt, handelt in strijd met de wet en is voortaan
 vogelvrij. Nu de verlichte zienswijze gewonnen heeft, wordt er niets meer
 gedoogd, een nieuwe wil is voortaan wet. De Nieuwe Mens heeft zich aange-
 diend.

 Getverderrie !

 Ik heb al vaker gezegd dat die politieke correctheid een tamelijk walge-
 lijk verschijnsel is.

 Dit is daarvan een prachtig voorbeeld.