'Ambtenaren moeten homo's trouwen'

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Sat Jul 7 01:36:54 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Arjan Stoffels schreef:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> KNIP
> KNIP
>
> Hoe waar de rest van de opmerkingen ook moge zijn, dit vind ik niet juist. Ik
> ben als ambtenaar ook nog een mens met een eigen overtuiging en die wordt met
> het bovenstaande gewoonweg de goot ingekieperd. Ik ben geen slaafje dat braaf de
> wetten uitvoert. Dat zou niet eens kunnen, gezien de grote
> interpretatieverschillen. En waarom laten we dat trouwen dan nog gebeuren door
> mensen, dat kan een computer tenslotte ook.
> [...]

Dus wanneer een ambtenaar denkt dat een wet of opdracht niet juist is of
wanneer deze strijdig is met zijn of haar opvattingen moet er de
mogelijkheid zijn dat de ambtenaar weigert deze uit te voeren. Natuurlijk
ben ik het eens met je voorbeeld maar de zaken die je noemt zijn absoluut
onvergelijkbaar. In dit geval gaat het erom dat een ambtenaar bewust
onderscheid maakt tussen personen en daar het besluit op baseert het
huwelijk niet te willen sluiten. Ik besef dat het moeilijk is principes te
wegen maar in dit geval gaat het niet om een ambtenaar die principieel
tegen het huwelijk is maar een ambtenaar die willens en wetens
discrimineert.

Dat je als ambtenaar een mens bent met een eigen overtuiging is natuurlijk
juist en ik zou het niet anders willen. Maar juist voor iemand die
werkzaam is bij de overheid en daarmee voor het algemeen belang is het
zaak die persoonlijke overtuiging niet mee te laten wegen in het maken van
onderscheid tussen mensen bij het uitoefenen van de functie.

Vriendelijke groeten,

Marc-Jan Ahne