Bombardementen Kosovo

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Tue Jul 3 21:31:18 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

> Als het *rechts*systeem faalt neemt de politiek het over.
>
> En de politiek is altijd al slordig en inconsistent geweest.

Zie ook:
http://www.volkskrant.nl/nieuws/internationaal/360035996.html

"
Serviërs moeten juist blij zijn met Joegoslavië-Tribunaal'

- Van onze correspondent Olaf Tempelman

Het is een heroïsche daad geweest van Zoran Djindjic om Milosevic naar
Den Haag te sturen, meent de Servische intellectueel Obrad Savic. Ook
al ontketende hij een politiek steekspel in Belgrado.

'Het Tribunaal is de enige manier om de burgers van het land opnieuw op
te voeden. Eindelijk zullen misdaden die Serviërs hebben gepleegd hier
dagelijks op tv behandeld worden. Het zal een schok zijn, maar een
absoluut noodzakelijke.

'Den Haag is niets anders dan het logische eindstation voor Milosevic,
een crimineel die zijn eigen land koloniseerde, de rechtstaat
vernietigde.
Op korte termijn zijn de effecten van zijn overdracht negatief. Maar op
lange
termijn zijn ze zeer positief. Ze zouden er hier blij mee moeten zijn.'

Dat zijn ze niet, want door het open raam drijft het rumoer naar binnen
van
duizenden demonstranten die met Milosevic' portretten door de straten
van
Belgrado marcheren. Obrad Savic, hoogleraar contemporaire filosofie en
een van de meest eminente Servische intelectuelen die in 1998 door het
Milosevic-regime van de universiteit werd verbannen, drukt zijn sigaret
uit
in een volle asbak, en zucht. Zijn organisatie Belgrade Circle is de
vervanging van een onafhankelijk intellectueel centrum dat de
universiteit
niet meer is. 'Is het niet treurig? Mijn hele leven strijd ik al voor
een open
maatschappij. En dit is er van geworden.'

- Wat vindt u van alle critici, met president Kostunica aan het hoofd,
die
zeggen dat Milosevic' overdracht ongrondwettelijk en illegaal is?

'Lachwekkend. Joegoslavië is lid van de Verenigde Naties. Het Tribunaal
is een instituut van de VN. Joegoslavië heeft dus de volste verplichting
mee te werken. De malafide nationalistische circuits van vroeger
verschuilen zich nu achter niet bestaande juridische argumenten.

'Dat komt door Kostunica. Kostunica is een compleet onverantwoordelijk
persoon. Hij is een bondgenootschap aangegaan met het oude
machtssysteem. Honderdduizenden knechten van Milosevic zijn in één
keer naar hem overgelopen en worden door hem beschermd. Nebosja
Pavkovic, de chefstaf van de Joegoslavische strijdkrachten en
medeverantwoordelijk voor diverse oorlogsmisdaden, heeft drie dagen
geleden van Kostunica nog een medaille gekregen. Diezelfde radicale
geestelijken die verantwoordelijk waren voor oprichting van
paramilitaire
bendes in Bosnië, hebben onlangs Kostunica's boek gepubliceerd:
Tussen recht en macht. Dat boek is een en al hate-speech.

- Hoe ziet u de verhouding tussen Kostunica en Djindjic?

'Ze hebben elkaar nodig als Bonnie en Clyde, maar lang kan dit niet meer
goed gaan. Ik voorspel een botsing. Tussen hen. Tussen segmenten van
de Servische samenleving. Het is een moedige, ja heroïsche daad van
Djindjic geweest Milosevic uit te leveren. Dat is nog veel belangrijker
dan
we nu beseffen. Het is de symbolische afrekening met een tijdperk: My
darling Milosevic, it's over.

'Maar de schizofrenie in de maatschappij wordt er door vergroot.
Djindjic is
een realist, een manager, iemand die de waarheid onder ogen ziet en
vertelt. Daar houden mensen niet van. Djindjic moest eerst Kostunica
creëren om zelf een machtspositie te verwerven. Kostunica was op dat
moment niets: leider van een partijtje met twintig leden of zo. Maar
Djindjic
zag Kostunica's potentieel. Het is een succesformule gebleken.

'Kostunica doet er alles aan internationaal een imago te scheppen van
een onschuldig Servië. En de bevolking draagt hem daarvoor op handen.
We waren geen agressors, we waren slachtoffers. Alsof Servië niet een
hoofdschuldige is aan de Joegoslavische oorlogen. Alsof in naam van
deze natie geen vreselijke oorlogsmisdaden zijn begaan.

'Vergeet niet dat de bevolking niet tegen Milosevic in opstand kwam
vanwege zijn misdaden tegen andere volkeren, maar vanwege haar eigen
situatie. Milosevic had armoede gebracht en gefaald een nationalistisch
ideaal te realiseren. Nooit hoor je mensen over hun morele
medeplichtigheid. Kostunica is de vleesgeworden verongelijktheid. Nooit
zal Kostunica over paramilitaire bendes beginnen. Integendeel, hij
zwelgt
in het slachtofferschap. Alsof de NAVO zonder reden kwam!'

- U bent een van de schaarse Servische intellectuelen die onderschrijven
dat de NAVO-bombardementen de val van Milosevic hebben bespoedigd.
Waarom was het Westen zo gebrand op zijn val en berechting, terwijl het
elders ter wereld criminelen laat zitten?

'Natuurlijk speelt mee dat Milosevic kapitaalbewegingen en een normaal
economisch leven in Zuidoost-Europa blokkeerde. Servië is het centrum
van een strategisch niet onbelangrijk stuk Europa. Maar ik geloof dat
schuldgevoelens een belangrijkere verklaring vormen.

'Joegoslavië is een westers trauma. Toen het Westen in 1990-1991 Ante
Markovic negeerde, de laatste president van het oude Joegoslavië en een
zeer positieve kracht, speelde dat Milosevic en Tudjman in de kaart. De
laatste kans Joegoslavië te redden werd gewoon vergooid. Van 1994 tot
1998 waren Milosevic en het Westen directe bondgenoten .

'Milosevic heeft twee tactieken in Den Haag. Of hij gaat het Servische
slachtoffer uithangen van een westers complot, óf hij kiest voor de
non-fictie. Dan wordt het proces zeer interessant. Westerse ex-leiders
en
diplomaten zullen zenuwachtig worden. Milosevic gaat dan dirty games uit
de doeken doen. Hij gaat vertellen hoe ze hem toestonden moslims of
Albanezen te doden.'
"

Henk Elegeert