Fwd: 'Ambtenaren moeten homo's trouwen'

Ramon Barends r_barends at HOTMAIL.COM
Mon Jul 2 20:35:25 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: Rob Essers <rob at gaypnt.demon.nl>
>
>        106 RTV.Gld.  do 28 Jun 12:06/59
>
>'Ambtenaren moeten homo's trouwen'
>
>ARNHEM - In Arnhem, Duiven, Rheden en
>Wisch zijn ambtenaren van de burgelijke
>stand die weigeren mensen van dezelfde
>sekse te trouwen niet meer welkom.
>
>De gemeente Barneveld heeft daarentegen
>begrip voor weigerachtige ambtenaren
>en steunt hen, maar heeft om problemen
>te voorkomen twee nieuwe ambtenaren
>aangenomen die geen bezwaren hebben.
>
>Veertien Gelderse gemeentebesturen
>verwachten geen problemen met de
>homo-huwelijken. Dit alles blijkt uit
>een onderzoek van het COC Midden-
>Gelderland, de belangenorganisatie
>voor homoseksuele mannen en vrouwen.

De raadscommissie AZ heeft op basis van een brief van mij met 19 anderen het
college geadviseerd dat het collegebeleid dat hetzelfde is als in Arnhem
o.a. niet veranderd hoeft te worden.

[brief aan de Raad met afschrift aan cie. AZ]

Correspondentieadres:
Oranjesingel 2c
6511 NS  NIJMEGEN

Nijmegen, 17 mei 2001

Aan de Raad van de Gemeente Nijmegen
Postbus 9105
6500 HG  NIJMEGEN
T.a.v.: mw. dr. G. ter Horst, voorzitter

Onderwerp:       Ruimte voor gewetensbezwaren bij ambtenaren

Geachte leden,

Op 24 april jl. heeft het College van Burgemeester en Wethouders een besluit
genomen over gewetensbezwaarden binnen de ambtenaren van de burgerlijke
stand van de gemeente Nijmegen bij het voltrekken van een huwelijk van
personen van hetzelfde geslacht (nr. 1.17575).
Binnen de ondergetekenden van deze brief bestaat er geen unanimiteit over de
wenselijkheid van deze soort huwelijken. Deze discussie willen wij dan ook
niet voorleggen aan de Raad van de Gemeente Nijmegen.

Waar wij wel uw aandacht voor vragen is het volgende. Uit het collegebesluit
lezen wij dat nieuwe ambtenaren van de burgerlijke stand niet de
mogelijkheid wordt geboden om te weigeren om huwelijken die niet overkomen
met het christelijk geloof om geloofsreden te sluiten. Dit vinden wij een
slechte zaak.
Bij andere beroepsgroepen waar ditzelfde dilemma zich voordoet is deze
mogelijkheid er wel. Denk aan artsen.

Wij roepen de Gemeenteraad en het College dan ook op om het eerder genoemde
Collegebesluit te herzien.

Hoogachtend,

w.g. 20 Nijmeegse burgers waaronder ikzelf

Kopie aan:      de raadscommissie Algemene Zaken t.a.v. de secretaris, dhr. Otwin
van Dijk

[einde brief]

In de commissie AZ van 14-7 is deze brief behandeld. Het verslag van de
commissies is als volgt.

[verslag cAZ]
Vergadering / project
Commissie Algemene Zaken

Vergaderstuk nummer / datum vergadering
Donderdag 14 juni 2001

Aanwezig
Mevrouw G. ter Horst (voorzitter), de heer A.J.M. van Vroenhoven (PvdA), de
heer P.M. Smals (PvdA), mevrouw M.E.A. van Hulsentop-van der Linden (PvdA),
mevrouw S.M. de Windt (GroenLinks), de heer A.J.F.M. Hirdes (GroenLinks), de
heer F.W.A.J. de Krijger (GroenLinks), mevrouw R.B. Ester (CDA), de heer
R.E. Preijers (CDA), de heer P.P. Leferink op Reinink (VVD), mevrouw
C.J.N.S. Kuhuwaël (VVD), mevrouw G.C.M. van Zijll de Jong-Lodenstein (SLN),
mevrouw A. Baard (SLN), de heer M.W.P.M. Ulijn (D66), de heer M.J.I.
Hulskorte (AOV/Unie 55+), de heer P. Leenders (brandweer), de heer B. Schijf
(brandweer), de heer J.A.P. van Kastel (politie), de heer A. Kuhlman
(ambtenaar), mevrouw D. Gebbink (ambtenaar), mevrouw B. Gillissen
(ambtenaar), mevrouw T. Jorritsma (ambtenaar), de heer O.E.T. van Dijk
(secretaris).

[..]

12. Ingekomen stukken (7)

De voorzitter meldt dat zich voor dit agendapunt een inspreker heeft gemeld
en nodigt de heer R. Barends uit om aan te schuiven.

De heer Barends zegt dat de ondertekenaars van de brief betreuren dat er
geen vrijheid is voor ambtenaren met gewetensbezwaren inzake het sluiten van
homohuwelijken.

De heer Leferink op Reinink zegt dat de wet homohuwelijken mogelijk maakt en
dat de wet moet worden uitgevoerd.

De heer Ulijn vraagt of er ambtenaren zijn die hebben aangegeven dat zij
bezwaren hebben tegen het sluiten van homohuwelijken.

De heer Hirdes geeft aan dat hij de brief niet steunt. Nijmegen heeft zich
juist een groot pleitbezorger getoond voor het mogelijk maken van
homohuwelijken. Ambtenaren weten dat zij homohuwelijken moeten kunnen
sluiten.

De voorzitter zegt dat er geen problemen met ambtenaren zijn die weigeren om
een homohuwelijk te sluiten. Ambtenaren weten dat zij alle huwelijken moeten
kunnen sluiten. Zij concludeert dat alle fracties achter het collegebeleid
staan.

[..]

[einde verslag]

Hier hoort de aantekening bij dat AOV/UNIE55+ op dat moment nog niet in de
vergadering aanwezig was.

groet,

Ramon Barends