Bombardementen kosovo

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sun Jul 1 21:22:05 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

Even nog wat vluchtige geurtjes uit de bralleput. Met veel van je
voorbeelden van mensenrechtschendingen ben ik het wel eens. Uitgezonderd die
NATO-bombardementen die ik toch zie als uitputting van een misdadig regime
waardoor die prachtige coup - potige burgers en een bluffende burgemeester -
van een stadje tegen het Belgrado's parlement kon slagen. Ik zie en zag geen
ander moment mogelijk. Dictators sluiten zich vaak op zoals je weet en zijn
dan onbereikbaar voor bijv. economische boycot.

Met je opmerking over de status van de NATO bij politionele taken heb je een
punt. Waarom neemt de D66-fractie geen initiatief tot een voorbereidende
conferentie over verandering van de taakstelling? Nu het Oostblok is
weggevallen en Westeuropa geen dictaturen als destijds Griekenland, Portugal
en Spanje meer genereert (waarmee de NATO - lees vooral de USA kwalijk
collaboreerde), kun je wel degelijk met behoud van de schone opdracht de
taakstelling vernieuwen. Waarom de NATO niet omvormen tot een European Guard
die voor haar regio de grote boeven aanbrengt bij het toekomstige
Internationale Strafgerechtshof in Den Haag en tegelijk pacificeert?

't Is maar een vleugje...

Anders wordt het net zo'n gedram als dat geleuter tegen de Euro van slecht
etende Britten. Om van verkeerdrempels en windmolens nog maar te zwijgen,
want die maken je als automobilist zo draaierig, tot kotsens toe. Bij het
een helpt langzamer rijden niet, bij het andere kun je niet snel genoeg
passeren. Enzovoort, enzovoort.

Henk Vreekamp, Utrecht
----------------------

At 11:38 1-07-01 +0200, you wrote:
> [...]
>dat nog steeds uit NATO kringen valt op te tekenen is weerzin-wekkend. De
>Serviërs hebben aangetoond zichzelf van Milosovic te kunnen bevrijden, ze
>hebben zélf een nieuwe president gekozen. En waren, als wij ze niet weer
>voor waren met ons geld en onze bommen, zelf heel goed in staat ofwel
>Milosoviv te berechten, ofwel *legaal*  uit te wijzen.
>
>Ik ben blij dat er nog een paar onafhankelijke geesten bestaan die zich
>boven de NATO zelfgenoegzaamheid kunnen verheffen en afstand kunnen bewaren
>ten opzichte van de huidige opgelegde collectieve op de borst klopperij van

tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66