Opschudding II

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Jan 31 16:56:37 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"H. van Meeteren" wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Slechts in theorie. In de praktijk hobbelt zo'n hele fractie achter de
> lijsttrekker de kamer in.

Als er een schaap over de dam is volgen er meer. :-)

Een 'cultuur' die wat mij betreft wel op de helling mag.

> Weet jij wie er op de lijst stonden van de partij
> waarvan je het eerste hokje rood maakte bij de laatste verkiezingen?

Je gaat voorbij aan mijn voorkeursstem, Hein.
De kieswet maakt het mogelijk dat ik een voorkeursstem kan uitbrengen en
daar maak ik gebruik van.
Daar blijft door de huidige politieke cultuur erg weinig van over.

> Soms,
> heel soms, staat er een individu op de lijst die je een voorkeursstem wilt
> geven. Zo krijgen vaak de eerste vrouwennamen van een lijst een extra stoot
> stemmen. Maar dat zijn symboolgebaar-stemmen.

Nee, dat is de interpretatie van de politiek die doet geen recht aan
mijn uitgebrachte voorkeursstem.

> De kiezer wil een signaal
> afgeven.

Ik niet. Ik wil de persoon waarop ik stem in de kamer hebben.

> In de regel, echter, trekt de lijsttrekker, op zijn optreden en
> het partijprogramma, de stemmen, en volgen de anderen op de lijst de eerste
> man/vrouw als kamelen in een voortkuierende karavaan.

De politiek maakt misbruik van een gegroeide cultuur. (Zie ook JdM)
Lijsttrekkers zijn er om te voorkomen dat men ieder te kiezen lid apart
moet gaan voorstellen aan het publiek.
Dat zou op haar beurt weer de aandacht afleiden van het programma,
hetgeen men kennelijk graag wil over brengen naar de potentiële kiezer.
Het feit dat de politiek haar programma belangrijker acht dan de
uitgebrachte voorkeursstem van de kiezer, brengt de rol van de karavaan
in beeld.
Daarmee misleidt zij ook de potentiële kiezer en doet afbreuk aan de
potentiële mogelijkheden van de kiezer.

Henk Elegeert