Opschudding II

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Wed Jan 31 16:14:04 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels schreef:

> Dat mag je me uitleggen. En ik zal je vast melden dat ik
> het aantal stemmen op het CDA min de voorkeursstemmen op
> De Milliano en Bijleveld te simpel vind.

Maar dit is toch het hele punt van de controverse? Niemand weet
hoeveel stemmen het CDA zonder De Milliano gehaald had, maar niemand
weet ook hoeveel stemmen het CDA dankzij De Milliano gehaald heeft.
Iedere uitspraak hierover berust op speculatie, dus ook ieder recht
dat op basis van zo'n uitspraak geclaimd wordt berust op speculatie.

De Milliano claimde (en anders deed jij dat wel) dat hij recht heeft
op die zetel, omdat hij de verwachtingen van degenen die in 1998 op
het CDA gestemd hebben beter waarmaakt dan de huidige fractie. Niemand
weet of dat klopt, omdat de kiezer zich daarover als het goed is pas
in 2002 mag uitspreken.

Overigens, helemaal los van onze persoonlijke theorieën over op wat
voor gronden kiezers besluiten op een partij te stemmen
(verkiezingsprogramma, kandidaten, verleden van de partij,
kiezerstrouw, het aantal blondines op de lijst etc.), is de enige
aanwijzing die we hebben over de geldigheid van De Milliano's claim de
huidige stand van het CDA in de opiniepeilingen. Die ondersteunt hem
niet: het CDA staat op winst, niet op verlies, ten opzichte van de
uitslag van 1998.

Ik begrijp dan ook echt niet waarom De Milliano niet gewoon gewacht
heeft tot de eerstvolgende verkiezingen. Iemand met zijn statuur en
bekendheid, met die nieuwe beweging achter hem om de campagne te
steunen, en met een bewogen sociaal programma links van het CDA dat
uitstekend past bij zijn persoonlijke imago, denk ik dat hij zeker een
goede kans had gemaakt.

> Ideetje, start nu alvast met een open registratie
> van D66-sympathisanten die straks de lijst mogen
> samenstellen.

Dat hebben we toch al? Zo duur is het D66-lidmaatschap nu ook weer
niet... ;-)

Serieus: uitvoering van je idee zal dan wel deel uit moeten maken van
de duidelijke boodschap dat de lijst bij ons al jaren democratisch
wordt vastgesteld, anders krijgt D66 straks nog het verwijt dat het
ideeën van LN jat in plaats van omgekeerd. Het verhaal wordt dan dus
zoiets als: "D66 stelt het stemrecht voor zijn lijstverkiezingen nu
ook open voor niet-leden".

Enne, als we dan toch bezig zijn, moeten we ook meteen maar een ander
intern kiessysteem invoeren... ;-)

Herman Beun                  http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                       Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*