abortus

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Jan 31 04:14:57 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Ramon Barends (D66)" wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Toevallig hebben we het bij Ichthus hierover gehad tijdens kring.
>
> Argument is dat ook een ongeboren mens al leven is. Leven dat kostbaar is.
> In Psalm 39 (dacht ik, of Ps.139) staat iets over dat God vanaf het begin je
> leven en je levensdagen kent, vanaf dat je een vleesklomp bent. De
> christelijke visie is dus ook dat je zuinig moet zijn op het leven, wat God
> je gegeven heeft.
>
> Dat, Henk, is het argument om tegen abortus te zijn.

Weet ik, Ramon weet ik.
Alleen daar ga ik niet over. Wel als het mijn eigen vlees en bloed is
overigens.
Maar ook dan zal mijn beslissing op andere gronden worden genomen dan
louter christelijke.
Daarbij laat ik mij niet leiden door de paus(wat weet die ervan
trouwens)/bijbel/psalm of welke geloofsovertuiging dan ook. En begrijp
me niet verkeerd ook ik ben tegen abortus, alleen ik kan dat niet voor
anderen beslissen. Dat zullen ze, hoe moeilijk ook, zelf moeten
beslissen.
Je mag ze ook mijn psalm laten lezen...

> Nu ben ik het hier ook niet 100% mee eens. Ik ben inmiddels wel van mening
> dat de periode dat abortus gepleegd kan worden te lang is. Een periode van 5
> weken moet voldoende zijn en alleen in noodgevallen (dus niet als de
> skivakantie niet door kan gaan.)

Niet erg principieel, Ramon.

Henk Elegeert
PS. Je moest eens weten hoeveel potentieel leven ik verkwansel. :-)