Opschudding II

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Jan 31 03:38:20 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Kijk, daar zit de kneep. vergelijk dit eens met bart Tromp, die gewoon
> PvdA lid blijft, maar tegelijk de PvdA wakker schopt. Dát is het ware
> werk. verlaat je een partij, met veel ophef, dan verlaat je ook je
> rechten op het hervormen, of terug-sporen, van die partij. Het CDA was
> dus history geworden voor JdM. Daarom is het zo raar dat hij een CDA
> zetel terug wilde. Hij was UIT die partij gestap.

Nou, in mijn opinie zit 'em de kneep dat kennelijk alle andere partijen
het eens zijn met het CDA.
Ondanks dat (even aangenomen) niemand de werkwijze/handelwijze van het
CDA zou (willen) ondersteunen.
Want de werkelijke vraag is hier of je iemand uit je eigen gelederen op
een dergelijke manier de de aftocht zou hebben laten blazen.
Nu wil ik aannemen dat dat voor deze partij (D66) NIET  het geval zou
zijn.
Het CDA maakt hier echter wel ge/misbruik van de gebruikelijke afkeuring
zonder uit te leggen waarom JdM het CDA leven onmogelijk werd gemaakt.

Hier zit m.i. ook de winst voor het CDA.
En wel dankzij de hulp van haar politieke mede- of tegenstanders.

[..]

> Politici noemen deze valse boodschap meestal "realisme"(Josckka Fischer)
> of "voortschrijdend inzicht" (Melkert). Álle politici in ons
> marketing-politieke systeem werven kiezers op mooie praatjes en wervende
> mediaoptredens, om vervolgens hun parlementaire machtsspel voort te
> zetten zodra de zetels binnen zijn. Dat is de prijs van de indirecte
> democratie. Bij directere vormen van democratie heb je trouwens ook
> gevaren, vooral die van de demagogie of massahysterie. ik geloof dus in
> iets anders: directere banden tussen kiezer en gekozene, én afschaffing
> [...]

Ja.... nu bunnik het weer wel met je eens..
Desondanks blijft de zetel je gegeven door de kiezer.

Henk Elegeert