De Milliano telt z'n zegeningen

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Jan 31 02:55:12 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> [...]
> zegt veel over de naar binnen gerichte cultuur van Den Haag, waar
> onconventionele acties niet worden geaccepteerd. Zelfs niet als zo'n actie
> wordt verricht binnen de regels van de democratie, zelfs niet als er goede
> argumenten voor zijn, en zelfs niet als diegene verkozen is voor een andere
> partij. Dat De Hoop Scheffer zich boos maakte mag je verwachten en is vanuit
> zijn perspectief meer dan begrijpelijk. Maar dat leden van andere partijen
> (incluis D66) deze voorgenomen stap zo fel hebben afgekeurd en ontraden is

Mark, ik ben het helemaal met je eens.
Dat is ook wat ik eerder de zogenaamde fractiediscipline heb genoemd.
Duidelijk is dat ook D66 geen behoefte heeft aan werkelijke vernieuwing
anders dan de gewenste.
Dat valt mij bijzonder tegen.....

> Hoeveel zetels zou het CDA destijds trouwens met een De Hoop Scheffer
> programma en zonder Jacques De Milliano en Ank Bijleveld hebben gehaald? Ik
> gok een stuk minder. Waarschijnlijk had de 'links/rechts'-verhouding er in
> de kamer dan heel anders uitgezien. Over kiezersbedrog en zetelroof
> gesproken...

Ik was zeer benieuwd naar het (wanhopige) betoog van De Hoop Scheffer
zoals hij had aangekondigd.
Veel van wat ik de fractiediscipline heb genoemd de afgelopen tijd zou
ongetwijfeld door hem zijn verwoord. :-(
Jammer we zullen het nu nooit weten.

> Nu maar hopen dat Marleen de Pater net zoveel leven in de brouwerij gaat
> brengen als Jacques de Milliano zou hebben gedaan. Uiteraard zal dat niet
> gebeuren, en daarmee is er een interessante kans om Den Haag op te schudden
> verloren gegaan.

Mee eens.

> Maar gelukkig is de democratie van 'de geest van de kieswet' (Haags voor 'de
> mores van het establishment') gered :-(

OOOOhhh, wat zijn we blij.........!!!!
We zitten nu wel met een heel andere geest opgescheept....

Henk Elegeert