No subject

Theo Veltman theoveltman at HOTMAIL.COM
Sun Jan 28 17:50:57 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

In de VN van deze week een interview met zijn Belgische vriend, die een
soortgelijke actie heeft gerealiseerd. Daarin wordt sterk de nadruk gelegd
op verandering van het politiek systeem. Men stelt dat politici teveel de
neiging hebben om 'de voorkeur te geven aan 'beroepspolitici' en dat dit nu
eigenlijk geen issue zou moeten zijn omdat het goed is om mensen met
ervaring uit diverse geledingen in de samenleving te hebben. Dat heb ik
volgens mij ook wel eens horen zeggen door o.a. Bert.

Leefbaar NL doet dat overigens ook. Iedereen kan zich beschikbaar stellen
voor de TKkandidatenlijst, lid of geen lid. Men kiest landelijk obv
hoofdelijke stemming begrijp ik, zij het dat in het artikel dat daar over
ging niet werd aangegeven hoe men dat wil gaan organiseren.

Een van de kandidaatvoorzitters van PvdA geeft sterk aan (Het Parool of De
Volkskrant zaterdag jl) dat het democratisch karakter van die partij beter
moet. Dat klopt; D66 is daar al jaren beter in (alhoewel het altijd beter
kan :-)). Interessant is dat hij ook refereert aan de noodzaak om niet meer
een partij te hebben die zich mn richt op selectie van bestuurders en
politici, maar een die gaat over issues en betrokkenheid.

Het lijkt er op dat dit inderdaad niet een oprisping is, maar een
illustratie van een trend die steeds meer bedding zou kunnen krijgen. Zou
het niet goed zijn indien D66, als de partij die zich drukt maakt over
transparante besluitvorming en echte democratie, hier een stap maakt die
vooruitstrevend is en verantwoord?

groet,

Theo