Initiatief zondagsrust

Boris van der Ham borisvdham at HOTMAIL.COM
Sun Jan 28 14:01:14 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik was zeer blij dat D66 een wetsvoorstel in wilde dienen om te regelen dat
gelovigen werk mochten weigeren op resp. vrijdag, zaterdag of zondag. Ik
vind dat een goede zaak. Vanuit sociaal-liberaal perspectief is dit een
logisch standpunt. Je wilt mensen de keuzevrijheid geven. Dus mensen ook
beschermen als ze voor een bepaalde keuzemogelijkheid niet willen kiezen.

Ik ben het met Bert Bakker eens dat de focus niet te veel op de zondag moet
komen te liggen. Ook vind ik dat werknemers uberhaupt (ongeacht geloof of
levensovertuiging) een vaste dag vrij moeten mogen claimen. Dat kan ook de
maandag of de woensdag zijn. Zodat ze hun sociaal-leven er een beetje op af
kunnen stemmen.

Ik denk dat in een vrije dynamische 24-uurs economie het belangrijk is dat
je de werknemers (en ook werkgevers) niet laat omkomen in al die dynamiek.
Mensen hebben behoefte aan eilandjes van rust om ff bij te komen. Een vaste
vrije dag kan daar een goed intrument bij zijn. Maar wanneer die dag valt,
dat moeten mensen zelf uit kunnen maken. Of dat nu de zondag, maandag of
vrijdag is.

D66 maakt zich daar hard voor en dat is 'ideologisch' een goede zaak. Jammer
dat voor hun voorstel zich nog geen meerderheid aftekend. Ik vind wel dat
het D66-voorstel in stemming moet worden gebracht om de verschillen tussen
de partijen hierover te markeren.

Boris van der Ham