Abortus

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Sat Jan 27 16:45:55 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het gemak waarmee sommigen omgaan met abortus: dat is waar ik het moeilijk
mee heb.

Waarom heb ik geen moeite met euthanasie? Waarom wel met abortus?
Ik denk door het volgende verschil:
Euthanasie gebeurt bij reeds geboren wezens. Degene die het betreft kan
zelf beslissen, en beslist over zichzelf!
Kan deze dat niet meer, dan gebeurt het door anderen, mede als vorm van
compassie. Omdat de medische wetenschap te ver is doorgeschoten zodat men
het recht om gewoon dood te gaan wordt ontzegd.
Abortus gebeurt bij nog niet geboren wezens.
Het lijdend voorwerp beslist niet zelf.
Wij weten met z'n allen niet waar de grens ligt tussen een wezen en een
ding, of in andere woorden wanneer het leven begint.
Ook bij abortus kan compassie de reden zijn (als je weet dat het kind
zwaar invalide ter wereld zal komen).
Toch vind ik dat er wetten moeten bestaan die abortus mogelijk maken.
Vooral met het oog op de moeder. Er zijn nu eenmaal situaties dat je je zo
onmachtig voelt dat je bijna niet anders kan dan voor abortus te kiezen.
(Die Amerikaan die voor het huis van een minderjarig verkracht meisje aan
het demonstreren was dat ze het kind moest houden is naar mijn gevoel nog
erger dan Satan himself)
Maar het gemak waarmee sommigen ermee omgaan!
In de beginperiode zie ik nog de meisjes van pakweg 16 jaar demonstrerend
roepen dat ze baas in eigen buik zijn. Ik vraag me af of ze wel goed
beseften waar ze mee bezig waren.

Kortom:
Ik ben voor euthanasie, en ook voor het mogelijk zijn van abortus, maar ik
heb het er erg moeilijk mee.
Ik voel me schuldig dat ik deze woorden typ.

Ter zijde:
Morgen, zondag 28 januari 2001 is de eerste uitzending van de BOS
(Boeddhistische Omroep Stichting) op Nederland 1 om 14.00 uur (De weg van
de stilte).
Kijk er eens naar of neem het op op de video.
Geeft misschien antwoord op de vraag: "Wat zijn dat toch voor rare mensen,
die Boeddhisten".

Glenn Mellonius
Haarlem en Utrecht.