[Re: 'Echelon' verontrust Kamerleden]

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Jan 24 02:28:03 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Vrienden,
>
> Weest gerust, de verzamelde Echelonwerken van deze discussielijst maken al
> langere tijd deel uit van mijn documentatie over het onderwerp. Ik heb dat de
> afgelopen paar jaar bijgehaald, en de stapels info, links en waarschuwingen is
> indrukwekkend. Het is ook niet zo dat 'de Kamer' nu pas wakker wordt -
> meerdere kamerleden (waaronder ikzelf namens D66, en voor mij Guikje Roethof)
> hebben ook verschillende keren kamervragen gesteld over het onderwerp.

Je was een van de weinigen die in ieder geval de indruk wekte al wakker
te zijn. :-))
Mij is wel zoveel duidelijk, dat het simpele feit van het stellen van de
vragen, nog niet echt een bijdrage levert in de bescherming van mijn
privacy.

> Er zijn
> echter twee verschillen.
> 1. De regering erkent nu het bestaan - bij mijn weten als eerste regering ter
> wereld.

Mooi, maar ook deze regering is toch gehouden de grondwet gestalte te
geven? Alsook vermeldt in de RvdM, internationaal van toepassing!?
Daarin zijn toch uitdrukkelijk artikelen opgenomen die mij en jouw
zouden moeten beschermen tegen deze inbreuken op privacy. Maar hier
lijkt zich een probleem voor te doen nl. datgene wat we nog als zodanig
willen omschrijven. Wat is mijn privaat?

> 2. De 'grote' media krijgen aandacht, tot dusver was Echelon een onderwerp
> voor internetjournalisten en Marie-Jose Klaver van NRC.

Niemand is nog bekend met de materie of heeft een goed inzicht of
overzicht.
Maar daar kan nu ook verandering in komen.

> Er is nu dus een momentum om het ijzer te smeden. Dat moeten we dan ook doen,
> op drie manieren, wat mij betreft:
> 1. het voorbeeld van andere parlementen volgen en als parlement aan eigen
> gegevensverzameling/onderzoek doen;

Het parlement zou zelf een commissie kunnen samenstellen.

> 2. de Nederlandse wetgeving (privacywetgeving, maar ook de wetgeving inzake
> 'grondrechten in het digitale tijdperk', en de nieuwe wet op de inlichtingen-
> en veiligheidsdiensten) screenen om te zien of deze voldoende 'signal
> intelligence proof' is (het gaat niet om Echelon alleen, maar om talloze
> vergelijkbare systemen); bovendien moet de Nederlandse regering veel
> krachtiger dan nu streven naar de totstandkoming en verspreiding van goede
> encryptiesystemen;

Het gevaar bestaat dat encryptie een vals gevoel van "veiligheid" kan
oproepen.
Het gaat ook voorbij aan de wens van vrije communicatie is tussen
personen die met elkaar wensen te communiceren zonder tussenkomst van
wie dan ook. Op datgene wat privaat is en recht doet aan de keuze die
men heeft om te communiceren met wie men dat wenst. Het vastleggen van
wie met wie communiceert voor andere doeleinden dan een rekening te
kunnen sturen is al een inbreuk op het private.

> 3. internationale actie. De moeilijkste, en ook de langste weg, maar wel
> nodig, om allerlei redenen: redenen van veiligheid, van economische belangen,
> en van respect voor de persoonlijke levenssfeer van mensen. In willekeurige
> volgorde.

Europa zou ook wat meer belang mogen hechten aan haar belangen.

> Al met al moet een betere balans worden gevonden tussen wat een (terechte)
> aandacht voor bestrijding van terrorisme en (georganiseerde) misdaad aan eisen
> stelt, en respect voor privacy en verdediging van economische bedrijfsbelangen
> (Echelon is voor een belangrijk deel economische spionage door de VS)
> anderzijds.

Als je het mij vraagt is de verhouding volledig zoek.
Er is ook een duidelijk onderscheidt te maken tussen wat er onderling
gecommuniceerd is/wordt versus wie met wie gecommuniceerd heeft.

Henk Elegeert