De Milliano zelfstandig Kamerlid

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Tue Jan 23 11:21:37 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Dit alles neemt overigens niet weg dat ik voor een meer persoonlijk
> mandaat van volksvertegenwoordigers ben (en dus voor meer persoonlijke
> verantwoordelijkheid van volksvertegenwoordigers), en dus vind dat het
> kiessysteem moet worden aangepast. Maar je kunt niet zoals De Milliano
> doet alvast op eigen houtje allerlei rechten gaan claimen. Anders kan
> ik ook wel gaan beloven het programma van partij X beter uit te voeren
> dan de zittende fractie van partij X, en op basis daarvan een
> kamerzetel claimen.

Er zitten wat zwakke punten in je betoog. Ten eerste bepaalt niet jij of de
D66 kamerfractie, maar het CDA hoe men omgaat met haar eigen
fractiediscipline. Iedere partij kan zijn eigen mores erop nahouden. Daar
moeten we ons als niet-CDA'ers dan ook niet over uitspreken. Wie weet is er
wel een significant deel van de CDA leden of zelfs wel fractieleden die zich
het liefst bij De Milliano wil aansluiten. Ten tweede is De Milliano gewoon
een gekozen volksvertegenwoordiger die door de CDA leden (helaas niet door
de kiezers) op een zeer hoge plaats op de lijst is gezet. Als je puur
uitgaat van indirecte democratie (en dat doet het CDA zeer dogmatisch), dan
is er geen argument te verzinnen tegen de vrijheid van De Milliano om zijn
eigen weg (en dus ook die van de mensen die hij vertegenwoordigt) te kiezen.
Het enige argument dat ik kan verzinnen is het argument dat het tegen de
(informele) afspraken binnen het CDA ingaat. Maar juist daar hebben wij
zoals gezegd geen barst mee te maken. Ik vind het ook wel grappig, dat men
nu de negatieve gevolgen van dogmatisch toepassen van vertegenwoordigende
democratie ervaart binnen die club. Er zijn twee oplossingen. Of je gaat
formeel naar een particratie (dat zal de keuze van het CDA wel zijn), of je
kiest voor vergaande vormen van indirecte democratie. Bijvoorbeeld, laat de
CDA-kiezers maar beslissen of men de vrijgekomen zetel aan De Milliano gunt
of aan de CDA-fractie die programmatisch al twee en een half jaar
kiezersbedrog pleegt. Maar daarvoor is dan uiteraard wel een
systeemsverandering nodig, met, in dit geval, partij-registratie van
kiezers. En dat een kiessysteem wijziging hard nodig is geeft dit voorval
weer prachtig weer. En op dat punt vinden Herman en ik elkaar dan weer.
Gelukkig maar, want we moeten de partij wel bij elkaar houden.. ;-)

Groeten,
Mark

Mark Giebels
Mail: mark at giebels.org