[Re: De Milliano zelfstandig Kamerlid]

Remko de Knikker remkodeknikker at HOTMAIL.COM
Fri Jan 19 17:13:40 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>From: Bert Bakker <bbakker at usa.net>
>Waarom vind de D66-fractie dit ? Er zijn een aantal redenen :
1. In >de eerste plaatsen kennen we in Nederland geen systeem waarbij
personen worden
>gekozen, maar partijen ..., met voorkeurstemmen. Ze moeten dan
>tenminste 25% van de kiesdeler halen - en dat heeft De Milliano destijds
>niet>Wil je dan toch een zetel in de Kamer, dan hoor je in deze
>omstandigheden de >koninklijke weg te volgen: een partij oprichten

Remko:
Bert Bakker noemt rhetorisch dat er een aantal redenen zijn, tenslotte lees
ik er maar 1, een hele zwakke. De wet moet gevolgd worden (langs de voordeur
handelen), volgens Bakker als er iets moet veranderen aan zijn
oorspronkelijk stelling (van D66) dat er een persoonsgekozen parlement moet
zijn.

Dit snap ik niet. Dus je volgt de wet: DeMiliano mag de zetel innemen, dus??
Is het niet zo dat mensen op een partij stemmen omdat die bestaat uit een
groep personen??? Als er 1 idioot tussen zit, kan dat zomaar de hele partij
stemmen kosten (zie ook CDA, hihi, of de lijsttrekker bijvoorbeeld, mensen
stemmen op de lijsttrekker, of op enkele individuen). Zo kan ik ook in een
cirkeltje redeneren zonder hout te snijden.. Bovendien is het speculeren
waarom mensen op de bovenste persoon stemmen, op de partij, en niet op
individuen, bijvoorbeeld om de lijsttrekker extra mandaat te geven, of omdat
de partijen zelf zich als partij manifesteren en niet als individuen met
eigen karakter... Misschien toont Bakker nu toch een beetje het achterste
van zijn tong, namelijk zijn angst om uiteindelijk iemand met karakter en
visie naast de fellow-travelers te zetten.
Ik vind het zeer pragmatisch (toch ook een D66 trekje) juist goed dat er nu
een wig geslagen wordt in het stelsel. Hoe dan ook, en bovendien volgens de
wet!!!

Al met al, hanteert Bakker erg kunstmatige argumenten. Ik kan me nauwelijks
voorstellen dat er goed over gededatteerd is, in de kamer. Het is eerder de
angst van de gevestigde orde dat er daadwerkelijk iets gaat veranderen! Durf
en eigenzinnigheid zou D66 beter staan....