fractiediscipline

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Sun Jan 14 19:29:01 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik ben het op zich wel met Hein eens dat je als partij de fractiedwang zou
kunnen afschaffen, ook daar kleven wel problemen aan die je ook bij
Leefbaar Nederland (LN) terug zult vinden. LN kiest ervoor om mensen in
het land de lijst te laten samenstellen, bewust wordt er door LN afstand
genomen van de diverse leefbare lokale initiatieven. LN wordt dus een
landelijke partij zonder binding met lokale politiek.

Nagel zei het al op het JD congres, iedereen mag zich bij LN aansluiten en
hij dacht dat een van de 'programmapunten' (dat mensen die veroordeeld
worden voor discriminatie het stemrecht ontnomen moet worden) garrant
stond voor het tegengaan van mensen met extreem rechtse ideeen.

Nu bestaat er inmiddels ook een Leefbaar Nijmegen, de voormalige Groenen
van die stad. Zij hebben ook contact opgenomen met LN en onder het motto
iedereen mag meedoen zijn ze door Nagel binnengehaald. Het lijkt me dat LN
een enorm probleem gaat krijgen om al die diverse mensen binnen de partij
op een lijn te krijgen, op de lijst betekend toch in Nederland meestal dat
je het verkiezingsprogramma wel ondersteund. Wanneer ze uiteindelijk een
aantal zetels halen kan het zijn dat straks de voorzitter van Nederland
Mobiel samen met de leider van de (voormalig) Groenen uit Nijmegen in een
fractie zit. Ik kan me geen partij indenken die met zo'n club politieke
afspraken wil maken, bij veel partijen kun je zelfs zonder
fractiediscipline nog wel verwachten dat er een consistente koers is maar
op deze wijze gaat LN zichzelf denk ik uit de markt prijzen. Op zich is
dat jammer want daarmee zal ook het systeem dat de kiezer al kan bepalen
wie er op de lijst komt niet meer serieus genomen worden, terwijl ik dat
op zich wel een interessante manier vind.

Marc-Jan Ahne