Bestuurlijke verantwoordelijkheid..

Lenny LBruce at FOOTPRINTING.COM
Sat Jan 13 13:13:01 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo-O

Bestuurders en ambtenaren kunnen niet strafrechterlijk vervolgd worden
en dat moet zo blijven vindt voorzitter J v.d. Berg van de Vereniging
van Nederlandse Gemeente's geheel onbevooroordeeld ;-(.
In het geval van Volendam gebruikt hij als voorbeeld" Na een controle
kan er zo weer een stapel kratten voor de nooduitgang geschoven worden"
Dat kan inderdaad.
Maar dat is niet de zaak in het geval Volendam of Enschede.
In Volendam voldeed de eigenaar bij NA-controle niet aan de eerder
gestelde eisen. Dan moet de zaak dicht. En DAAR kan de gemeente wel op
aangesproken worden.
In Enschede is er ook geen sprake van "een stapel kratten", maar
overduidelijke tekortkomingen in vervolging van (veiligheids)
overtredingen.
Kortom als ik fiets en mijn achterlicht brandt niet, dan krijg ik een
bon van een ambtenaar, en mag niet verder fietsen.
Als hij dat niet zou doen voert hij zijn taak niet uit. Het fietsen
zonder achterlicht is niet echt een wereldzaak,  toch krijg ik een bon!!

Hetzelfde geldt, maar dan in de "overtreffende trap", waar het
publieksveiligheid betreft. Niet in orde=bon=sluiten..
Als een ambtenaar of bestuurder dit nalaat moet hij strafbaar gesteld
kunnen worden!
Geen verantwoording zonder gezag
maar ook
Geen Gezag zonder verantwoording