Paling-oproer !

Sat Jan 13 11:51:44 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Als kritische & achteloze volger van de media, heb ik het de afgelopen
 dagen niet gemakkelijk gehad. Ik poogde alles te ontlopen dat naar
 'Volendam' riekte. En laten we eerlijk zijn, wat dat betreft maken we
 moeilijke tijden mee. Zelfs in de buitenlandse media is men momenteel
 niet meer veilig.

 Wat we dus gezien hebben -en wat ik poogde te ontlopen- is een staaltje
 van hypocrisie en emotionele onzin. Amerikaanse TV in de Lage Landen.

 Terwijl reeds vaststaat dat de brandslachtoffers het bij hun terugkeer
 niet bepaald gemakkelijk zullen krijgen en er aan moeten wennen levens-
 lang te worden gediscrimineerd door die 'kleine, hechte Volendamse
 katholieke gemeenschap' indien ze brandwonden in het gelaat vertonen,
 pakten de media fors uit op een dergelijk voorland van de echte slacht-
 offers te ontkennen.

 Alles is immers amusement. En dat zouden we weten ook.

 Vlak na de ramp geilden de media op een zo hoog mogelijk aantal dodelijke
 slachtoffers. Het waren er (toen nog) acht maar er stond ons -gelukkig-
 nog veel meer leedvermaak te wachten: het zouden er 18 worden (was dat
 even boffen !). Eigenlijk was het jammer dat de familieleden van die
 extra tien niet voor de camera te krijgen waren. Wij maar afvragen:
 'zouden ze het al weten ?'

 Vervolgens was iedereen schuldig aan de kleinste details (doet me denken
 aan het causaliteits-itempje laatselijk op deze lijst -zou men ooit van
 het contingentie-begrip gehoord hebben ?) en moneteel schieten de media
 wild in het rond louter omdat er geen slachtoffers genoeg vielen. Het
 itempje dreigde minder groots te worden dan het zich daarvoor liet aan-
 zien en daar moet hoognodig iets aan gedaan worden.

 Vondst: iedereen is schuldig !

 Jammer dat de bezoekers van het Hemeltje dat tot hel werd, dat niet van
 te voren wisten...

 Terwijl de vuurpijlen de lucht ingingen (ik vertoefde in de oudejaars-
 nacht op enige meters afstand van het VU-ziekenhuis Amsterdam), had er
 eem 'trauma-heliocopter' naar Volendam moeten gaan. Dat was niet alleen
 schande maar kennelijk stond dus ook al vast dat er die nacht een leuke
 brand zou uitbreken. De helicopter had die nacht paraat MOETEN zijn.
 De burgemeester was schuldig of anders wel de brandweer en justitie
 heeft veel te vroeg zaken naar buiten gebracht. Jammer genoeg bestond
 de Gemeenteraad uit tandeloze tijgers, dus dat bracht geen soelaas.

 Men weet wel hoe dat soort dingen gaat.

 Gelukkig vonden de media uit dat veel van dit soort panden 'brandge-
 vaarlijk' was (er zijn zowaar mensen die boffen zonder het te weten).

 Kennelijk wordt het nu tijd voor het nabeschouwen (kan mij niet snel
 genoeg voorbij zijn). Toen ik gisteren vluchtte van de 'Stille Tocht'
 op Nederland 2 naar Sonja op 3, hoorde ik '...en heb je er wat aan gehad
 om hierover te praten ?' (dat had de jongeman, hij keek wel uit om het
 te ontkennen, dan was hij helemaal de sigaar). Meteen TV uit.

 Over een paar nachtjes mogen we weer genieten van terugblikken op de
 Golfoorlog. Tien jaar alweer. Menige Balkan-ganger loopt het inmiddels
 dun door de broek om ook ziek te worden.

 Het heeft immers geen zin om hierover te praten.