London Vandaag

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Jan 11 01:47:54 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik keek net naar het eerste debat op *London Vandaag*, dit nieuwe jaar. De
onderwerpkeuze was niet verrassend: veiligheid gekoppeld aan het aantal
agenten, en investeren in de maatschappelijke achterstand: onderwijs en
zorg. Maar de wijze van debatvoeren was zeer aantrekkelijk: de bekende Lager
Huis opstelling: Blair tegenover Haigues, argumenten wisselen van persoon
tegenover persoon, met hun backbenchers als meelachers of boo roepers.

Zo anders dan bij ons. Ik vroeg me af, of Wim Kok dit werk ook zo aan zou
kunnen. tegen de Jaap de Hoop Scheffer wel, tegenover Paul Rosemuller en Jan
Marijnissen zou hij het stellig niet redden. En bij ons? Els Borst zou het
afleggen tegen Agnes Kant of Hans Ouderkerk. Roger van Boxtel zou het
redden, Laurens Jan Brinkhorst ook, tegen de oppositiewoordvoerders.  Thom
de Graaf zie ik ook aardig scoren, Hans Dijkstal krijgt de lachende
backbenchers op zijn hand en ik vermoed, dat Ad Melkert in deze rol heel
overtuigend kan overkomen.

Gelukkig zag ik wat later, dat ook het Lager Huis bijna leeg is, als het
gaat over een vakonderwerp als de nieuwe gezondheidszorg. Maar ik zou het
wel eens willen zien gebeuren, zo'n confronterend vragenuurdebat met de
partijen direkt tegenover elkaar.

Tjerk