Uranium-kogels

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Jan 8 23:15:43 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste politieke spreeuwen en pacifistische vegetariers,

Die uraniumkogels en raketten (gehuld in depleted uranium om door alles heen
te dringen) gaan misschien een struikelblok vormen voor toekomstige
politionele legeracties in Nato-verband. Ploffende granaten verspreiden gif,
misschien zelfs leukemie. De enige gebruikers zijn de Amerikanen die
angstvallig hun vakliteratuur achterhouden waardoor een literatuurrapport
zinloos blijft.

Nu begrijp ik ook waarom de Amerikanen geen grondpersoneel wilden inzetten
bij Kosovo - ze hadden er zelf al teveel last van sinds de Golfoorlog.
Zolang de Yankees die uraniummantels blijven gebruiken krijgen ook misdadige
regimes weer levenskans omdat geen Nato-partner zijn beroepsmilitairen wil
blootstellen aan stralingsrisico. Dit lijkt mij een ernstige zaak: opnieuw
brengt het fenomeen 'kernenergie' etc. onze veiligheid in gevaar, nu via Das
Militaer.

Op z'n minst lijkt mij de eis gerechtvaardigd dat de Yanks dat spul in de
kast houden!

Henk Vreekamp, Utrecht