Minister Stumblebum

Mark van Barschot m.vbarschot at WORLDONLINE.NL
Wed Feb 21 19:28:58 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Remko schreef:

(knippperdeknip)

>Het is toch absurd dat mensen DOOR roken hoger cholestorel krijgen, en wij
>dan betalen voor medicijnen TEGEN dat effect. Of men laat zich behandelen
>tegen de verslaving of men betaalty de kwaal zelf. Volgens mij ligt hier
>toch wel enige redelijkheid in.

Klinkt niet zo onredelijk, zolang je geen moeite doet om even na te denken.
Grote probleem in deze discussie is het hellende vlak waarop je je begeeft.
Waar ligt de grens?
Leven is een risicovolle aangelegenheid. Bij willekeurig welke levensstijl
loop je
allerlei gezondheidsrisico's. De workaholics onder ons lopen kans op
burn-out
en hartaanval, de D66'ers op depressie, de hardrijders op botbreuken, de
vleeseters op Kreuzfeld-Jacob, de sauna-bezoekers op veteranenziekte
enzovoort.
Al deze risico's zijn te verkleinen of te vermijden door een aanpassing van
de levenstijl.

Waarom zou ik meebetalen aan de AIDS-remmers van een seropositieveling die
onveilig heeft gevreeën? Of aan de behandeling van een verkeersslachtoffer
die veel
te hard heeft gereden of te veel heeft gezopen.
Nu ik er eens over nadenk: degenen
onder jullie die op de hooggelegen zandgronden wonen lijken wel gek om mee
te
betalen aan de dijken die mijn huisje beschermen (preventief ook nog).

Remko zegt:
Of men laat zich behandelen
>tegen de verslaving of men betaalty de kwaal zelf. Volgens mij ligt hier
>toch wel enige redelijkheid in.

Mark zegt:
Of men verhuist, of men betaald die dijken en de overstromingsschade zelf.
Volgens mij ligt hier toch wel enige redelijkheid in.

Mark van Barschot

P.S. Hoe liggen de huizenprijzen in het oosten?