Maker Koernikova-virus aangehouden

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Feb 14 21:50:58 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://teletekst.nos.nl/cgi-bin/tt/nos/page/t/108

"
NOS-TT  108 wo 14 feb

        Maker Koernikova-virus aangehouden

LEEUWARDEN De Friese politie heeft een 20-jarige Sneker gearresteerd die
het computervirus ('worm') Koernikova heeft verspreid.Op internet had
hij onder de naam OnTheFly al bekend voor het virus verantwoordelijk te
zijn.Op advies van zijn ouders heeft hij zich aangegeven.

Het e-mailvirus,dat de ontvanger van de e-mail verleidt met een foto van
de tennisster Anna Koernikova,verspreidt zich snel maar is verder
onschadelijk.

In de hele wereld zijn honderdduizenden computers door het virus
getroffen.Het grootste computervirus sinds het I Love You-virus trof
onder meer enkele van de grootste Amerikaanse bedrijven.
"

Ik dacht eerst, eindelijk hebben ze die softwareproducent te pakken.
Maar dat blijkt een vergissing. Slechts een Sneker mag nu weer gaan
opdraaien voor het geblunder van een software gigant die dollars
belangrijker vindt dan Uw en mijn privacy, Uw en mijn gebruikers gemak,
Uw en mijn vertrouwen in goede (en) werkbare producten, en tenslotte Uw
en mijn security.

Moet er nu weer een voorlichtingscampagne komen op kosten van de
consument of wordt eindelijk het verantwoordelijke bedrijf ter
verantwoording geroepen?

Het bedrijf zou verplicht moeten worden tot het dragen van de kosten en
van het internet moeten worden verwijderd tot het instaat is/blijkt
redelijk betrouwbare producten af te leveren.

Tevens zou het moeten worden verplicht om downwards de schade te
herstellen in al haar producten.

Henk Elegeert