preventief fouilleren

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Feb 14 20:52:53 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Scheltema O." wrote:

> [...]
>
> Graag wil ik reageren op de e-mail van Marc-Alexander Fluks over het
> initiatief wetsvoorstel van het CDA-Tweede Kamerlid Van de Camp inzake
> bestrijding wapengeweld (preventief fouilleren). Ik maak uit zijn e-mail op
> dat er bij sommige mensen de indruk bestaat dat D66 het invoeren van
> preventief fouilleren zou toejuichen. Deze indruk is onjuist.
>
> In het plenaire debat dat gister in de Kamer is gevoerd over dit
> initiatiefwetsvoorstel heb ik namens de D66 -fractie gezegd grote moeite te
> hebben met bevoegdheden van de politie om mensen preventief te fouilleren.

Terecht. ;-)

> Ik kan me voorstellen dat in bepaalde gevallen preventief fouilleren kan
> helpen de veiligheid te verhogen, maar de D66-fractie wil dit preventief
> fouilleren alleen onder strenge voorwaarden toestaan.

In mijn beleving glijdt CDA-Tweede Kamerlid Van de Camp af naar een
politiestaat.
Moest eerst niet het verplichte identiteit bewijs worden doorgevoerd?
Vervolgens volgende er nog wat voorstellen in de richting van de
politiestaat...
Nu weer het preventief controleren....
Zullen we straks eindigen dat je een bewijs van voldoende geestelijke
vermogens, liefst op basis van een gedegen DNA-analyse, op zak moeten
hebben alvorens je je nog in het openbaar mag vertonen, of door een
gemeenteraad als niet "bedreigend" wordt ervaren?

Waar ligt de grens, zo die niet allang is gepasseerd?
Van de Camp lijkt ook te opteren voor de positie "als je maar lang
genoeg zeurt......"

> Zo zal wat betreft de
> D66-fractie de betreffende gemeenteraad zich moeten uitspreken over zowel
> het gebied waar de noodmaatregel van kracht wordt, als over de termijn die
> de maatregel geldt.

De gemeenteraad wordt niet gecontroleerd.
Als er een garantie bestaat dat de gemeenteraad geen foutieve, op
emoties gedragen beslissing kan nemen, akkoord. Helaas ben ik daar niet
van overtuigt. Er is geen enkele garantie dat het hier niet
verschrikkelijk mis kan gaan.

> Ik denk dat de termijn die zo'n maatregel kan gelden
> eerder een paar uur dan een paar dagen mag duren. Ook heb ik uitgesproken
> dat wat de D66-fractie betreft de Officier van Justitie een rol moet krijgen
> in het geven van toestemming voor zo'n fouilleringsactie.

Dat vind ik onvoldoende.
Er moet mijns inziens een regeling komen die de beslissing van de
gemeenteraad achteraf weegt, en in een bredere context beoordeeld.

De burger dient niet te worden bloot gesteld aan mogelijk onbehoorlijk
bestuur.
Want, waarom zouden die niet instaat zijn de fout in te gaan daar waar
dat van burgers kennelijk wel wordt verwacht? Vooral daar waar een
politieke stroming oververtegenwoordigd is en gaat besluiten op basis
van de meerderheid.
Ik zie vooralsnog geen waarborgen tegen machtsmisbruik van de zijde van
de gemeenteraad, in tegendeel.
Zeker daar waar de "samenhang" is gebaseerd op een toevallige coalitie.

> Concluderend: als het aan de D66 Tweede Kamerfractie ligt, zal alleen in
> zeer grote uitzonderingsgevallen waarin een specifieke situatie daartoe
> aanleiding geeft de politie onder strikte voorwaarden mogen overgaan tot
> preventief fouilleren.

Daar zou ik graag aan toe willen voegen dat de beslissing van de
gemeenteraad aan een hoger orgaan ter beoordeling dient te worden
voorgelegd, zoals eerder genoemd.
Want ik weet niet wie of wat hier de grootste bedreiging vormt, en of
een gemeenteraad het middel niet zal kunnen aangrijpen/inzetten in het
eigen (politieke) belang.

> Aanstaande donderdag (17.30 uur) zal de Kamer het debat over dit
> initiatiefwetsvoorstel hervatten.

Ik ben benieuwd.

Henk Elegeert