Raadslid SLN wil overstappen naar GroenLinks

Ramon Barends (GL) r_barendsgl at HOTMAIL.COM
Mon Feb 5 14:26:48 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Raadslid SLN wil overstappen naar GroenLinks

Jan van der Meer, raadslid voor de Stadspartij Leefbaar Nijmegen, wil de
overstap maken naar GroenLinks. De ledenvergadering van SLN heeft hem
toestemming gegeven die overstap met raadszetel en al te mogen maken. De
komende maanden wil Van der Meer als onafhankelijk raadslid doorgaan.
Tijdens die periode kunnen GroenLinks en Van der Meer samen bekijken wat er
geregeld moet worden om een volledige aansluiting bij GroenLinks zinvol te
maken. Van der Meer heeft de leden die hem steunden op de ledenvergadering
van de SLN toegezegd na die drie maanden samen met hen de balans op te maken
hoe de gesprekken en het samenwerken met GroenLinks tot dan is bevallen. De
overstap komt ook aan bod op de ledenvergadering van GroenLinks op 8
februari.

“Ik heb Jan van der Meer meteen gefeliciteerd met de uitslag van de
SLN-ledenvergadering. Nu een meerderheid van de leden zijn goedkeuring heeft
gegeven, is een mogelijke overstap ook geloofwaardig geworden”, meent
GroenLinks fractievoorzitter Ton Hirdes. Eerder had hij via De Gelderlander
al laten weten dat Van der Meer op zich welkom was. “Nu de
SLN-ledenvergadering heeft gesproken, kunnen we gaan bekijken wat de
gevolgen zijn van een mogelijke overstap en wat daarvoor allemaal geregeld
moet worden. Wat ik aan Van der Meer in elk geval waardeer is dat hij een
actief en creatief raadslid is.”

Eerder had Van der Meer binnen de SLN een pleidooi gehouden om als partij
geheel over te stappen naar GroenLinks. Daarbij speelde onder andere dat het
voor de SLN moeilijk was voldoende kader te vinden en te behouden om het
werk voort te kunnen zetten. De SLN is de voortzetting van De Groenen die
bij de laatste verkiezingen in Nijmegen 2 zetels kregen. GroenLinks en De
Groenen hadden toen een lijstverbinding; dat leverde GroenLinks uiteindelijk
een restzetel op. Het gedachtengoed van de SLN/De Groenen past volgens Van
der Meer het beste bij GroenLinks. Na het mislukken van de laatste Tweede
Kamer-verkiezingen (waarbij De Groenen geen kamerzetel kregen) stelde Van
der Meer landelijk in de partij ook al voor aansluiting te zoeken bij
GroenLinks, maar dat werd afgewezen.

“De situatie in Nijmegen heeft nu iets weg van een nette boedelscheiding:
het ene raadslid mag met zetel naar GroenLinks, het andere gaat door als
SLN”, meent groenlinkser Hirdes. “Een van de partijleden die tot voor een
paar jaar actief was in de SLN/De Groenen vertelde me zo’n opdeling gezien
de ontwikkeling van groene partij tot meer algemene stadspartij niet
onlogisch te vinden. In die optiek neemt Van der Meer de erfenis van wat
startte als De Groenen mee. Hijzelf en de leden die hem steunen zijn nu
blijkbaar van mening dat ze met dat gedachtengoed beter terecht kunnen bij
GroenLinks dan doorgaan als SLN. Ik ben blij dat de splitsing op een nette
wijze geregeld kon worden in de SLN-ledenvergadering, dat voorkomt hoop ik
dat er slechte verhoudingen ontstaan met het raadslid dat doorgaat als SLN.
Zij moet nu verder als éénpersoons-fractie; ik wens haar sterkte daarbij.”

Wie wil reageren op de overstapplannen van Jan van der Meer kan een mailtje
sturen naar groenlinks at tonhirdes.demon.nl

Bron: http://home.wxs.nl/~grlinijm/main1.htm onder Nieuws