PALESTINA-israel

Arjan Stoffels chimera at WANADOO.NL
Sat Dec 15 03:11:58 CET 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

KNIP
>Het enige wat ik hoor is dat de Palestijnen terroristen zijn . Dat is toch niet
waar ????
AJS Nee, dat zal niet voor alle Palestijnen gelden. Net zo goed als niet alle
Amerikanen een teringzooi maken van hun buitenlands beleid zonder aandacht voor
de gevolgen. Maar ik zie Israel niet intentioneel aanslagen plegen op burgers en
de zelfmoordcommando's wel. Stel je eens voor. Je vrouw/man/vriend/vriendin zit
in de bus op weg naar huis en opeens staat voor in de bus iemand op, begint wat
te roepen in een taal die je niet verstaat, een explosie.... en je bent een
nieuwsitem. Een van de vele.

>Israel en Palestine zijn sinds het aantreden van Sharon in OORLOG en mag je als
je geen tanks en f16 `s  je niet verdedigen met aanslagen ??
AJS Voor zover ik het heb kunnen volgen zijn de tanks en F16's altijd gevolgd op
de aanslagen; niet andersom. Ja, de reactie was soms buitenproportioneel, daar
heeft Israel zeker een soort van historie in. En nee, ik vind -hoe abject
wellicht ook- een belediging (het beruchte bezoek aan de tempelberg) niet
opwegen tegen het in reactie daarop vermoorden van burgers.

Afgelopen woensdag was ik bij het toneelstuk Orestes van Euripides. Een zinsnede
in dit stuk kwam op het volgende neer: Wil je bloedwraak op bloedwraak voorkomen
dan zul je ieder met bloed aan de handen moeten verbannen. Daar leren we 2
dingen uit. Allereerst dat dit type probleem al heel erg oud is, ten tweede dat
er voor mensen nog wel een oplossing is geformuleerd, maar niet voor staten.

KNIP
>Sinds er een andere wind waait in Israel zijn de problemen vertienvoudigd .
Daar ligt de schuld !!
AJS En sinds vrouwen stemrecht hebben is de betrokkenheid bij de democratie
afgenomen en sinds er auto's rijden zijn er meer doden, en sinds homo's in de
wereld zijn hebben we meer AIDS en sinds er geen oorlog meer is in West Europa
is de bevolking toegenomen en sinds... Nu ja. Wordt eens volwassen en leer echt
argumenteren. De problemen worden nu tenminste duidelijk. Ze waren er al lang,
iets anders zeggen is blind zijn of je ogen sluiten voor de situatie.
En 'schuld'.... In een deel van de wereld waar iedereen naar elkaar wijst, is
beginnen over 'schuld' behoorlijk onnozel. Beginnen over 'vergeving' of
'oplossing' of 'samenleven' of desnoods 'tot elkaar veroordeeld zijn' zou al
veel constructiever zijn.
KNIP

Met vriendelijke groet,
Arjan Stoffels