Herstelbetaling terecht afgewezen

Cees Binkhorst C.Binkhorst at NET.HCC.NL
Fri Aug 31 19:02:06 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp schreef op 31 Aug 2001,:

> Je kun ook nog een pragmatisch argument kunnen aanvoeren - sommigen
> zullen dit vanuit huidig perspectief 'cynisch' willen noemen: de
> zwarten die de Americas bereikten waren er vaak op de langere termijn
> relatief beter aan toe.

Zeer lang.
Zeker 400 jaar.

De 'Zuid-Afrikanen' claimen overigens dat ze er slechter aan toe
waren.
Ze waren langer onderweg en werden langer 'in voorraad' gehouden.

Overigens wie van de Europeanen moeten zich in deze schuldig
voelen. De meesten waren toch zelf ook horigen in die tijd.

Ben ooit een 'Vorster' (=latere veldwachter) met gelijke achternaam
'tegengekomen', maar dat was dus toch zeker niet een koopman met
zeeschepen die er flink aan verdiende. Helaas ook geen zeelieden of
adel die belasting kon opleggen :).

> Last but not least. Hier in Nederland was er slechts *een* groepje
> migranten geinteresseerd in een andere dan een morele claim:
> teleurgestelde voormalige aanhangers van Bouterse. Een man die hier
> justitieel bekend staat om drugshandel en moorden na zijn coup, maar
> die maatschappelijk ronduit een racist genoemd mag worden omdat hij
> destijds als machtig drugshandelaar etnische groepen in Suriname tegen
> elkaar ophitste.

Natuurlijk is het allemaal verwerpelijk wat er is gebeurd, maar wat te
denken van nazaten die daarvoor geld claimen?

> Die claimers vormen naar mijn smaak een goor zooitje. Ik hoop dat
> voorgaande inhoudelijke elementen ook een rol hebben gespeeld in de
> besluitvorming.

Opportunistisch zou ik ze noemen.

> Mocht 'etnisering' dan toch nog ooit een modieuze gekte worden, dan
> dien ik alsnog een claim in tegen Spanje als bezetter in de
> Tachtigjare Oorlog: amateur-genealogen in mijn eigen clan vermoeden de
> verkrachting door een Spaans soldaat gelegerd te Hardewijk van een
> vrouwelijke voorzaat aldaar. Nu zit ruim een kwart van de clan
> opgescheept met Zwart Hoofdhaar en een Halve of Hele Jodenneus, plus
> een nog onbekende genetische voorkeur voor mannen/vrouwen van
> hetzelfde fenotype. Een van mijn vrienden, afkomstig uit het

Wacht maar af tot die tot expressie komt!

> Zeeuws-Vlaamse nest waar de Spanjolen ook zo fanaat bed hielden, lijdt
> ook zo onder dit geknakte zelfbeeld. Etc. En als Spanje niet over de
> brug komt, dan roven we al die Hollandse schilders terug uit Spaanse
> musea...

Wanner gaan we :).

> Ja ja, met historicerende multicult kun je alle kanten op - behalve de
> vredelievende.

Veroordeel je toch niet zelf. Jij kunt je genetisch bepaalde lot toch
niet veranderen.
Laat dat maar aan andermans nazaten over

> Henk Vreekamp, Utrecht

Tweeslachtige achternaam heb jij eigenlijk :).

Cees