Herstelbetaling terecht afgewezen

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Aug 31 12:30:16 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Eindelijk heeft Van Boxtel eens een fatsoenlijk besluit genomen inzake de
multicult. Geen herstelbetalingen aan ex-slaven, zo lees ik op de 1 van de
gedrukte NRCH gister, als indirecte respons aan de anti-Westerse racisme
conferentie in Durban.

Argument: de genealogische herkomst is moeilijk traceerbaar.

Wat magertjes. Ik weet er wat meer.

Kijk naar het economische samenspel destijds tussen slavenmakers,
slavenhandelaren en slavengebruikers. De belangrijke slavengebruikers in de
post-Romeinse tijd waren en zijn de Arabieren, met hun slavetrails dwars
door Afrika. Europa-Amerika valt historisch gezien alleen op door de
concentratie van de afname binnen ruim 2,5 eeuw.

De permanente 'schuldigen' aan slavernij waren de lokale zwarte koningen en
stamhoofden in Afrika zelf die permanent in de aanbod hadden: schuldslaven,
krijgslaven en extra cohorten bij wisselende vraag. Vanuit dit perspectief
is imperialistisch Europa (Ned, Eng, Port., Spa., Den.) slechts een van de
spelers - en niet eens de initiatiefnemer.

Je kun ook nog een pragmatisch argument kunnen aanvoeren - sommigen zullen
dit vanuit huidig perspectief 'cynisch' willen noemen: de zwarten die de
Americas bereikten waren er vaak op de langere termijn relatief beter aan toe.

Last but not least. Hier in Nederland was er slechts *een* groepje migranten
geinteresseerd in een andere dan een morele claim: teleurgestelde voormalige
aanhangers van Bouterse. Een man die hier justitieel bekend staat om
drugshandel en moorden na zijn coup, maar die maatschappelijk ronduit een
racist genoemd mag worden omdat hij destijds als machtig drugshandelaar
etnische groepen in Suriname tegen elkaar ophitste.

Die claimers vormen naar mijn smaak een goor zooitje. Ik hoop dat voorgaande
inhoudelijke elementen ook een rol hebben gespeeld in de besluitvorming.

Mocht 'etnisering' dan toch nog ooit een modieuze gekte worden, dan dien ik
alsnog een claim in tegen Spanje als bezetter in de Tachtigjare Oorlog:
amateur-genealogen in mijn eigen clan vermoeden de verkrachting door een
Spaans soldaat gelegerd te Hardewijk van een vrouwelijke voorzaat aldaar. Nu
zit ruim een kwart van de clan opgescheept met Zwart Hoofdhaar en een Halve
of Hele Jodenneus, plus een nog onbekende genetische voorkeur voor
mannen/vrouwen van hetzelfde fenotype. Een van mijn vrienden, afkomstig uit
het Zeeuws-Vlaamse nest waar de Spanjolen ook zo fanaat bed hielden, lijdt
ook zo onder dit geknakte zelfbeeld. Etc. En als Spanje niet over de brug
komt, dan roven we al die Hollandse schilders terug uit Spaanse musea...

Ja ja, met historicerende multicult kun je alle kanten op - behalve de
vredelievende.

Henk Vreekamp, Utrecht