Varmagate: 'Horen, zien, zwijgen-cup'

Thu Aug 23 10:40:00 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, gisteren, over de ex-Singh Varma-trofee die nog steeds als prijs
 bestaat, naar wie je zo'n ding vernoemd en...
>Wie zou wat namen kunnen ophoesten van mogelijke laureaten ? En van
>juryleden ? Dat moeten dus van die Singh Varma-achtige typen zijn,
>lijkt mij.

 Later op de dag kreeg ik het Algemeen Dagblad onder ogen en het viel
 me op dat die krant zich hetzelfde had afgevraagd.

 De krant belde daarom met 'Het Instituut voor Multiculturele Ontwik-
 keling Forum' in Utrecht (ongetwijfeld een fors gesubsidieerde
 instelling met zo'n naam) en vernam daar het volgende:

     Het Instituut voor Multiculturele Ontwikkeling Forum in Utrecht
     zegt de minister met groot gemak diverse andere namen te kunnen
     geven van mensen naar wie de prijs zou kunnen worden vernoemd.
     'Alleen kunnen we daar nu niet op komen.'

 Ziehier hoezeer de belangstelling voor het onderwerp leeft bij de
 doelgroep. Misschien moet de subsidie voor die club eens heroverwogen
 worden ? Die rare prijs moet in elk geval weg en opnieuw is er een
 argument om dat te doen: niemand zit er op te wachten, niemand komt
 er in aanmerking voor en niemand weet er een naam voor, zelfs het
 ministerie niet, zelfs de doelgroep niet. Het is gewoon een beetje
 mooi weer spelen met een geaccepteerde vorm van racisme. Jesses...