Varmagate: Van Boxtel spreekt

Tue Aug 21 23:03:43 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Elegeert <HmjE at HOME.NL> over het door mij plaatsen van het tele-
 tekst bericht over het niet-vernoemen van een prijs aan Singh Varma:
>Niet getreurd.
>Ik zag toch al geen redenen waarom jij daarvoor in aanmerking zou komen.
>:)

 Maar die prijs naar mij vernOEmen was natuurlijk wel zo verstandig
 geweest...   wil niemand 'm meer hebben  :-)

 Even wat serieuzer: deze racistische prijs blijft dus wel bestaan. Dat
 lag dan wel voor de hand (vanmorgen voorspelde ik het zelfs nog) maar
 verstandig is het dus niet. Nu was er een mooie reden om er alsnog van
 dit onzalige voornemen af te komen en dan wordt zoiets niet met beide
 handen aangegrepen.

 Komen er nu ook prijzen voor mensen die zich inzetten voor het blanke
 ras (blanke vrouwen, blanke mannen) of voor Chinezen (gele vrouwen,
 gele mannen) ? Dat wordt ineens een relevante vraag. Persoonlijk zie
 ik niet in waarom zwarte vrouwen dermate heilig zouden zijn dat alleen
 al het inzetten voor hen (kan zoiets uberhaupt eigenlijk -ik bedoel:
 hoe DOE je dat dan - en getuigt het koesteren van de wens alleen al
 niet van discriminatie ?) een prijsje verdient.

 De ironie wil dat deze rascistische prijs bedoeld is voor typen a la
 Singh Varma (anders had men er noot over gedacht om deze prijs naar
 haar te vernoemen). Nog even afgezien van het feit dat die dus een
 oplichtster is, rijst dan onmiddellijk de vraag wat iemand nu precies
 moet hebben aangericht om een dergelijke prijs toegekend te krijgen.
 Blanken discrimineren lijkt een vereiste en men moet ook iets tegen
 mannen hebben.

 Mag er een blanke in de jury zitten (een excuus-Truus) ? Of bestaat
 die juist geheel uit blanken die iets willen zeggen in de trant van
 '...en jij, jij bent een brave neger.' Denk daar een tekening van
 Peter van Straaten bij en je weet precies wat er mis is.

 Voor menig menslievend persoon moet het een enorme belediging zijn om
 deze prijs toegekend te krijgen. 't Is het ultieme bewijs dat men OF
 niet deugt OF in 't geheel niet serieus wordt genomen. De prijs is
 zo'n ramp dat hij zelfs niet naar Singh Varma vernoemd mag worden,
 dat is wat je gaat krijgen.

 Als het een prijs voor blanken zou zijn geweest dan zou hij dus gaan
 naar iemand die een hakenkruis op z'n testikels heeft laten tatoe-
 eren en zoiets geeft te denken.

 Meest elementaire vraag lijkt daarom: was er wel behoefte aan zo'n
 prijs ? Wat voegt hij aan de samenleving toe ?