'NRC ontmoedigde onthullingen over Singh Varma'

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Tue Aug 21 11:29:34 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kreeg onderstaand artikeltje van iemand toegezonden. De bron (krant)
weet ik nog even niet, maar dacht dat men het hier ook interessant zou
vinden.

====

‘NRC ontmoedigde onthullingen over Singh Varma’
Oud-journalist Derk-Jan Eppink zegt bij het aantreden van Tara Singh
Varma
in de Tweede Kamer (in 1994) door de redactie van NRC Handelsblad
‘ontmoedigd’ te zijn in z’n streven schandalen rond Varma te onthullen.
‘Hou nou eens op met die Surinaamse vrouw te pesten’, was een van de
vele
opmerkingen die Eppink van zijn collega’s te horen kreeg in de periode
dat
Singh Varma werd benoemd tot Kamerlid. Eppink rekende het tot zijn taak
om
de schandalen die hij op het spoor kwam, uit te zoeken en te publiceren.
Eppink was destijds politiek redacteur van de NRC, daarna werkte hij
voor De
Standaard in Brussel, nu is hij medewerker van eurocommissaris F.
Bolkestein.
Eppink richtte zich onder andere op een, naar het nu lijkt ‘vergeten’,
beschuldiging (oktober 1994) aan het adres van Varma met betrekking tot
een
inzamelingsactie voor de Fransiscanes zuster Gerda. Als bestuurslid van
de
Stichting Vrienden van Damsco had Singh Varma een inzamelingsactie
georganiseerd voor zuster Gerda, die in een vluchtelingenkamp in Frans
Guyana werkte. De zuster heeft echter, naar eigen zeggen, nooit een cent
ontvangen en klaagde dat haar naam was misbruikt.
Eppink: ‘Ik vond destijds - en vind nog steeds - dat je moet schrijven
over
alle schandalen waar Kamerleden bij betrokken zijn. Zij moeten allemaal
aan
een zelfde standaard voldoen. Ik merkte echter, zowel in de
journalistiek
als in de politiek, dat Singh Varma een status aparte had. En ze kwam er
mee
weg. Hoewel ik op de redactie werd ontmoedigd heb ik me daar niks van
aangetrokken. Dat heb ik volgehouden tot het moment dat de dubieuze
praktijken van Singh Varma in de Grenada-affaire (waarbij Varma ervan
werd
beschuldigd f 12.000 te hebben verduisterd) werden afgedekt door de
onafhankelijke commissie De Graaff-Nauta. Toen begreep ik dat het verder
geen zin had.’
Eppink is verbaasd over de column van Elsbeth Etty in NRC Handelsblad
van 28
juli, waaruit blijkt dat zij twintig jaar geleden al door persoonlijke
ervaringen ‘genoodzaakt was te denken’ dat Varma een ‘pathologische
fantaste
’ was en nu GroenLinks verwijt dat niet eerder te hebben gezien. Eppink:
‘Etty was eindredacteur van NRC Handelsblad in de periode dat ik over de
schandalen rond Varma schreef. Ze had zelf kunnen meewerken aan het
doorprikken van de luchtballon.’
Cees van der Malen, destijds collega van Eppink bij NRC Handelsblad,
herinnert zich de antistemming die onder Haagse journalisten heerste ten
aanzien van de kritische houding van Eppink. ‘Ik heb me erover verbaasd
omdat ik vond dat hij goed journalistiek werk deed. Volgens mij vormden
zijn
artikelen zelfs de aanleiding om de handel en wandel van het
Grenada-Komitee
(dat vanuit Nederland de linkse revolutie ondersteunde) door te lichten.
’
Elsbeth Etty, die net als Singh Varma lid is geweest van de CPN, was
niet
bereikbaar voor commentaar. John Kroon, adjunct-hoofdredacteur van de
NRC,
zegt zich de zaak niet precies te herinneren en kan – in afwezigheid van
Etty - niet veel zeggen. Hij wijst er wel op dat Eppink in ieder geval
een
aantal kritische stukken heeft gepubliceerd. (FO)

Herman Beun                  http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                       Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*