Privatisering tunnels

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Mon Aug 20 14:23:16 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp schreef:

> Beetje domme opmerking Herman. Mijn serie over walgelijke
> privatisering betreft het omspringen met natuurlijke
> monopolies.

Beste Henk,

Blij dat je zelf wel de nuance nog ziet. Uit je mail kwam die in elk
geval niet erg naar voren. Bij een mail die min of meer begint met "Het
zal niet waar zijn - ze zijn geprivatiseerd" gaan de meeste lezers er
waarschijnlijk van uit dat de privatisering zelf het onderwerp is van je
kritiek, en niet de manier waarop die in het aangehaalde voorbeeld is
toegepast.

In feite is er een parallel met Netelenbos/de PvdA. Marktwerking op het
spoor had waarschijnlijk nooit de steun van het ideologisch gestaalde
kader van die partij, wat de uitkomst ervan ook geweest zou zijn. Toen
de privatisering zelf niet meer viel tegen te houden, werd daarom alles
in het werk gesteld hem te laten mislukken. Zo is het cruciale monopolie
van Railned, dat o.a. het verkeer regelt op het spoornet, nog steeds in
handen van de NS, en ontbreken goede regelingen rond bv kaartverkoop en
toegang tot stations die klaar hadden moeten zijn vóórdat er
concurrentie op het spoor werd toegelaten. De finale doodsteek werd
toegebracht door Tineke Netelenbos zelf, die vanaf haar aantreden heeft
duidelijk gemaakt dat ze juist op het meest winstgevende deel van het
spoornet (waar concurrentie had kunnen werken) de NS een monopolie zou
toekennen. Vast geen toeval dat Lovers/CGEA, dat tot die tijd nog
enthousiast concessies had zitten verwerven, binnen een jaar na haar
aantreden er ineens de brui aan gaf.

Hoewel de totale mislukking van de privatisering van het railvervoer dus
te wijten is aan wanbeleid van het ministerie en de NS-directie, doen
eenvoudige oplossingen het in een sfeer van malaise altijd veel beter.
Met hier en daar wat politiek-taktische lippendienst aan de werkelijke
oorzaak (natuurlijke monopolies en zo) is het voor de PvdA een fluitje
van een cent de privatisering zelf de schuld te doen lijken. Zij heeft
het volk zo murw gemaakt voor wat zij eigenlijk altijd gewild heeft:
renationalisatie van de NS.

Bij de PvdA is het natuurlijk bewuste taktiek om er op die manier op aan
te sturen dat de verkeerde conclusie getrokken wordt. Bij jou kennelijk
niet. Misschien moet je in het vervolg dus wat duidelijker zijn.

> Ik verwacht van een liberaal te Brussel een iets
> intelligentere reactie.

Verfrissend toch, jouw onbevooroordeelde kijk op de dingen.

Herman Beun                  http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                       Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*