[De (niet meer zo) Nieuwe Omroep]

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed Aug 15 09:18:45 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Wie beslist of iets 'meer van hetzelfde' of 'vernieuwend' is? Daar
> gaat het om.

D66, een staatssecretaris van Cultuur, een Raad van Cultuur, een
bezwaarschriftencommissie, wat maakt het uit?

> In een vrije samenleving beslist de overheid niet over de inhoud die
> de media aanbieden - zelfs niet als het gesubsidieerde media betreft.

Mag onze Bert zich aantrekken. ;)

http://www.telegraaf.nl/

"
D66 wil minder reclame publieke omroep

DEN HAAG - De D66-fractie in de Tweede Kamer wil minder reclame op de
publieke
omroepnetten Nederland 1, 2 en 3 en de radiostations. Als de publieke
omroepen in de
toekomst niet meer kwaliteit brengen, zouden ze zelfs een verbod
opgelegd moeten krijgen
voor het uitzenden van reclame. D66-woordvoerder Bakker zei maandagavond
in het RTL
Nieuws dat omroepen gedwongen moeten worden om "kwalitatief
onderscheidende
programma's" te maken. D66 vindt dat de programma's van de publieke
zenders te veel lijken
op die van de commerciële omroepen. D66 komt tot dit standpunt bij het
opstellen van het
verkiezingsprogramma voor de verkiezingen van volgend jaar. De
democraten willen dat de
omroepen in elk geval niet meer reclame-inkomsten mogen binnenhalen dan
ze nu doen. Er zou
een reclamevrije televisiezender moeten komen, en een verbod op reclame
rondom
jeugdprogramma's. Voorzitter Wolffensperger van de Raad van Bestuur van
de NOS ziet niets in
de voorstellen van D66. Volgens hem hebben de omroepen de reclamegelden
juist nodig om
goede programma's te kunnen maken. De omroepen zouden, verwacht hij,
minder goede
programma's kunnen maken als de reclame-inkomsten wegvallen of
verminderen.
"

[..]

> Als dat zo blijkt te zijn neem ik mijn kritiek terug.

De gewenste doorbraak lijkt me echter wel weer mislukt. Teveel
onzekerheid (ook onduidelijkheid) en protest.

Maar de inzet was goed, zij het niet op alle punten.
http://www.minocw.nl/index.html
http://cultuurbereik.mda.nl/

> Maar in die
> persverklaring kan ik weinig tegenzin over de uitoefening van zijn
> macht bespeuren.

In dit geval m.i. terecht.
Ook ik zie niets vernieuwend in een oude koe als "brandpunt", maar dan
avondvullend.
Nog los van de consequenties voor andere omroepen als er zo'n speciale
omroeper komt.

Maar misschien moeten de omroepen meer (van die) "kwalitatief
onderscheidende programma's" maken.
Kritisch volgen wat er gebeurt lijkt me ook weer niet verkeerd. :)

Henk Elegeert