Ambtenaren moeten homo's trouwen ? reply op Marc-Jan

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Mon Aug 6 22:30:32 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Mon, Aug 06, 2001 at 09:35:51PM +0200, Ramon Barends (D66) wrote:
  : gehakketak krijg je dus als je prive mailt en deze niet op de lijst mag
  : afdoen omdat de discussie nog loopt. Maar goed.

  ?

  : Vertel eens welke gewetensbezwaren je hebt Marc-Jan, dan kunnen we verder
  : praten. Het geloof is algemeen erkend, zodanig dat het de algemene norm is
  : geworden. Cultureel-historisch dus, zoals Wim al schreef.

  Wat bazel je nou man? Algemeen erkend als wat? Algemene norm voor wat?
  Natuurlijk zijn er lijnen te trekken vanuit het christendom, het
  daaruit voortgekomen humanisme en ons huidige normbesef maar wat
  heeft dat nou met de onderhavige discussie te maken? Marc-Jan had het
  natuurlijk over het erkend laten krijgen van gewetensbezwaren door
  de overheid m.b.t. het wel of niet moeten uitvoeren van _overheidstaken_.
  Dat is heel wat anders dan de arts die bezwaren heeft tegen
  euthanasie, om eens wat te noemen, een arts is nl. de overheid niet.
  Of de gewetensbezwaarde dienstweigeraar (die ook de overheid niet is).

  : Het christelijk geloof is gewoon in de meeste gevallen de norm geworden. We
  : geven ruimte aan de mensen die niet geloven, maar dat betekend niet dat we
  : alles overboord moeten gooien.

  In de meeste gevallen van wat?? En het christelijk geloof is wellicht
  in jou beleving een duidelijk afgebakend begrip maar zelfs als we ons
  beperken tot het paulinisch christendom (wat bepaald niet mijn variant
  zou zijn) kunnen we nog een imposante berg varianten en belevingen
  onderkennen. Ik kan me zo voorstellen dat menig geloofsbroeder van
  je zich bepaald ongemakkelijk voelt bij de vanzelfsprekendheid
  waarmee jij opvattingen als "het is de here een gruwel" als het
  christelijk geloof claimt... Doe het raam eens open.

  : Individualisering was toch een groot goed bij D66 ?

  Ja, maar wat jij stelselmatig over het hoofd ziet is het onderscheid
  tussen het vrij laten van het individu en de rol van de overheid.
  Individualisering zou zelfs wel eens kunnen betekenen dat de overheid
  ueberhaupt geen zak te maken heeft met het sluiten van huwelijken, zoals
  Mark Giebels al betoogde.

  Met vriendelijke groet,

--
|  (o-  Henk van Lingen                           <henk at vanlingen.net> |
|  /\                                         Utrecht, The Netherlands |