Ambtenaren moeten homo's trouwen ?

Wim Althuis al.thuis at ZONNET.NL
Thu Aug 2 12:29:23 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Marc-Jan Ahne,

Bedankt voor je uitvoerige reactie op mijn, inderdaad ietwat erg uitvoerige
mail. Evenals Herman Beun pleit je voor een eenduidige beleidslijn waarbij
je geen uitzonderingen wilt maken voor gewetensbezwaarde ambtenaren, ofwel:
'wet is wet en daarmee uit'. De wetgeving hangt echter niet in het
luchtledige en mag je niet los zin van haar sociaal-maatschappelijke
context. In mijn reactie probeer ik het gezichtsveld te verbreden van het
politieke machtsspel en juridische gehakketak, naar de algemene redelijkheid
en de ethische juistheid van deze zaak.

Mijn enige 'point' is om een merkwaardige 'kronkel' in onze (democratische)
wetgeving aan de kaak te stellen: hoe kan het zijn dat bepaalde vormen van
'ongelijke behandeling' worden bestreden met een andere -mijns inziens veel
ernstiger- vorm van 'ongelijke behandeling'.

Voor alle duidelijkheid misgun ik geen enkele homo- of lesbopaar hun lang
begeerde officiële wettelijke status, met alle bijbehorende rechten,
plichten en verantwoordelijkheden. Ook vind ik niet dat ambtenaren de wet en
hun officiële takenpakket zomaar aan hun laars mogen lappen. Hierbij is er
echter niemand gebaat met rücksichtslose 'befehl-ist-befehl'-mentaliteit. In
een 'liberale' en multiculturele samenleving mag best enig begrip, ruimte en
soepelheid getoond worden voor gewetensbezwaarde minderheden.

> Beste Wim,
>
> In je uitvoerige mail reageer je direct op eem mail van Herman Beun maar
> indirect op meerdere andere reacties op deze lijst. Hoewel je argumentatie
> zeker voor velen een verduidelijking zal zijn van het standpunt van
> confessioneel-christelijken maak je op een paar punten cruciale fouten.
>
> Je stelt dat het juist de confessioneel-christelijken zijn die bescherming
> zouden moeten ondervinden van artikel 1 van de Grondwet. Een onjuiste
> stelling in het onderhavige geval, dit artikel verbiedt discriminatie

Hoewel ik wellicht alle schijn tegen me heb, was en is het niet mijn
intentie om een confessioneel-christelijk standpunt te verwoorden,
verdedigen danwel te verduidelijken. Miijn referentie naar het
'non-discriminatie'-beginsel van artikel 1 van de Grondwet geldt daarbij als
gemeenschappelijk uitgangspunt (naar ik mag hopen). That's all.

> Wim Althuis schreef:
>
> <knip>

> Dit laatste klinkt wat mij betreft zeker wat cru, ik had ook niet het idee
> dat Herman nu meteen bedoelde dat waarden en idealen niet gelijk zouden
> zijn. In mijn ogen gaf hij een voorbeeld dat het opeisen van een bepaalde
> voorkeursbehandeling door confessioneel-christelijken (discriminatie op
> basis van geloof zou hoger aangeslagen moeten worden dan discriminatie op
> basis van een racistische overtuiging).

Bij deze interpretatie lijkt dit me een bijzonder ongelukkig voorbeeld, daar
bij de zaak in kwestie juist sprake is van het tegendeel. Naar mijn idee
ging het meer om het punt dat 'vrijheid van geweten' geen reden mag zijn om
allerlei (onmenselijke) misdaden goed te praten. Ofwel: er zijn grenzen aan
de gewetensvrijheid. Deze grens wordt overschreden als hierdoor andermans
bewegingsruimte en (geloofs)vrijheid wordt aangetast.

>Herman gaf aan dat gelijkheid
> betekend dat ook de racistische bakker dan het recht zou moeten hebben een
> gekleurde klante te weigeren. Discriminatie heeft echter te maken met
> gelijkheid van mensen en niet de gelijkheid van idealen of waarden hoezeer
> deze vaak ook met mensen verbonden zijn.

Helemaal mee eens. Ik probeer hier echter wat dieper op deze zaak in te gaan
door de aandacht te focussen op achterliggende waardenverschillen. Hierbij
vervolg ik het spoor van Herman's  redenering, waar hij stelt:

Dit roept de vanzelfsprekende vraag op welke waarden 'meer fundamenteel'
zijn en welke minder. Maar ook welke historische ontwikkelingen, praktijken
en normen Henk sturend en maatgevend acht. Hoewel deze vraag misschien niet
altijd even concreet te beantwoorden valt, is het bijzonder verhelderend om
(veelal impliciete en onbewuste) ethische 'ijkpunten' te expliciteren.

> [...]
> geslacht is dan is er sprake van discriminatie. De wet biedt alle koppels
> (onder bepaalde voorwaarden) het recht te trouwen, de ambtenaar
> discrimineert door op basis van sexuele geaardheid te weigeren een koppel
> te huwen. Een zuiverder voorbeeld van discriminatie is nauwelijks te
> geven. Hoe positief het toenemende begrip voor homostellen ook mag zijn in
> bepaalde kringen, het doet hier niet ter zake (het gaat daarbij om een
> maatschappelijke ontwikkeling die zeker interessant is maar nooit een
> argument kan zijn om discriminatie goed te praten).

Ik ontken zeker niet dat een weigering door een ambtenaar als discriminerend
wordt ervaren; de vraag is of deze vorm van ongelijkheid opweegt tegen de
discriminatie door de overheid. Hiertoe geef ik een schets van de
sociaal-maatschappelijke context. Daarbij constateer ik enkele onmiskenbare
'verzachtende omstandigheden' voor gewetensbezwaarde ambtenaren, alsmede
enkele 'belastende omstandigheden' ten aanzien van de beleidsvorming.

> Een erg ridicule redenering als je het mij vraagt. Je vergelijkt een
> naamdefinitie met een in de wet verankert recht.

Het is misschien handig om mijn tekst eerst eens te lezen voordat je er op
reageert. Het enige wat ik in dit stukje probeer uit te verhelderen is dat
veel mensen bezwaren hebben met de recente 'openstelling van het burgerlijk
huwelijk'. En dat deze bezwaren niet noodzakelijk discriminerend zijn.
Hierbij maak ik een onderscheid tussen de juridische kant (die me niet echt
problematisch lijkt) en het cultuur-historische en levensbeschouwelijke
aspect, waarbij ik constateer dat vooral de 'naamgeving' ('wat noemen we
huwelijk?') een zeer gevoelig en omstreden punt blijkt te zijn.

> Het gaat niet om hoe men
> ooit in een ver verleden het woord huwelijk heeft gedefinieerd, het gaat
> om in de wet vastgelegde rechten die aan een huwelijk gekoppeld zijn en
> waarbij het afsluiten van een dergelijk contract een staatsmonopolie is.
> In de wet heeft het begrip huwelijk een uitleg gekregen: een verbinding
> tussen twee partners.

Dit is exact het punt waar de meningen verschillen.

> Een ambtenaar van de burgerlijke stand is aangesteld
> om die wet uit te voeren, niet om de historische betekenis van woorden in
> daden om te zetten.

Klopt, waarbijik graag aanteken dat een burgerlijk ambtenaar die alleen maar
domweg regeltjes uitvoert ongeschikt is voor zijn vak. Vertegenwoordigers
van de burgerlijke overheid zouden zich meer dan andere mensen bewust en
gevoelig moeten zijn voor de cultuur-historische context waarin ze
functioneren.

> Overigens noemt u het huwelijk een 'ordinaire' term,
> ik geloof niet dat een dergelijke omschrijving van het begrip huwelijk erg
> passend is (niet voor confessioneel-christelijken noch voor andere stellen
> die hier waarde aan hechten).

Zoals je had kunnen lezen gaat het hier niet om de inhoudelijke invulling
van het burgerlijk huwelijk maar om de naamgeving van de nieuwe wettelijke
status voor alternatieve relatievormen. Wat het woord 'ordinair' betreft:
gewone en alledaagse dingen kunnen weldegelijk grote waarde en betekenis
hebben. Ondanks mijn (allicht wat al te) luchtige en onorhodoxe
bewoordingen, zal uit mijn verhaal hopelijk duidelijk zijn geworden dat ik
het huwelijksbegrip geenszins licht acht. Integendeel!

> Dit alles wordt ook niet van de ambtenaar gevraagd maar daarover hieronder
> meer.

> Nu ontspoord je redenering toch echt, allereerst leg je artikel 1 van de
> Grondwet uit op een wijze die niet zo in de wet staat en ook nooit zo
> bedoeld is.

Ik leg dit artikel helemaal niet uit. Zoals eerder vermeld behelst mijn
referentie naar dit artikel niet meer of minder dan een beroep op een
gemeenschappelijk uitgangspunt: het non-discriminatie beginsel.

> Artikel 1 spreekt zich uit over gelijke behandeling in gelijke
> gevallen, ongeacht ........ U zegt dat een ambtenaar minder te kiezen
> heeft maar zoals u uit het Grondwetsartikel kunt halen gaat het hier niet
> om, gelijke gevallen worden door de ambtenaar niet gelijk behandeld (het
> ene stel wat recht heeft om te trouwen wordt niet geweigert, het andere
> stel met dezelfde rechten wordt dat wel).

Zoals je had kunnen lezen ontken ik nergens dat een bezwaarde ambtenaar in
zekere mate 'discrimineert'. Dat is 'nicht im frage'. Mijn point is dat deze
vorm van ongelijkheid, die nauwelijks overlast oplevert voor aanstaande
homoparen, in het niet valt bij de ongelijkheid in de huidige
beleidspraktijk. Ofwel: het heeft alle schijn dat het middel erger is dan de
kwaal.

> Hiermee ontken ik niet de morele
> bezwaren die een ambtenaar mogelijk heeft bij het sluiten van bepaalde
> huwelijken maar wanneer die bezwaren een beletsel worden kan de ambtenaar
> van de burgerlijke stand die taken niet meer uitoefenen. Je overdrijving
> begrijp ik niet helemaal, onvrijwillige uitsluiting van een bepaalde
> overheidsfunctie?? Er zijn wel meer overheidsfuncties die mensen niet
> kunnen vervullen al zouden ze dat best willen.
>
> Overigens doet het stuk hierboven haast voorkomen dat de betreffende
> ambtenaar niet langer in dienst kan blijven van de gemeente, dat is
> [...]

Hoezo onjuist?? Zoals je weet is de betreffende ambtenaar in 'de zaak
Leeuwarden' op non-actief gezet. Bij veel gemeentes worden
gewetensbezwaarden inmiddels buitengesloten bij sollicitatieprocedures.

> [...]
> vast die tijd ook nuttig besteden. De eerste full-time ambtenaar van de
> burgerlijke stand moet ik nog tegenkomen (vaak zijn dit ambtenaren die het
> naast hun normale werkzaamheden doen).
>
> Zoals al eerder gesteld is het beroep op artikel 1 van de Grondwet niet
> juist, juist het strikt vasthouden aan het principe dat alle ambtenaren
> van de burgerlijke stand bereid moeten zijn alle koppels te trouwen doet
> recht aan dat artikel. Waarom zou een confessioneel-christelijke ambtenaar
> in een gelijk geval anders behandeld moeten worden dan een moslim
> ambtenaar of een niet gelovig ambtenaar?

Zoals je had kunnen lezen verlang ik geen uitzonderingspositie of
voorkeursbehandeling voor wie dan ook. Het is me slechts begaan om een
billijke regeling voor 'gewetensbezwaarde' ambtenaren, ongeacht hun sociale,
culturele of religieuze achtergrond. Dit lijkt me overigens geen
buitensporige wens als je weet dat een dergelijke regeling nadrukkelijk werd
gegarandeerd toen de wet door de Tweede Kamer werd aangenomen. Over
'democratie' gesproken...

>Dat doen we dus niet, artikel 1
> beschermt de ambtenaar tegen een andere behandeling in een gelijk geval.
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Marc-Jan Ahne

Als ik jou goed heb bijgehouden staat het nu 3-0 voor Herman (Herman
proficiat!). Ik hoop dat mijn ene 'pointje' ooit ergens zal vallen....

Met hartelijke groet, Wim Althuis