Amsterdam referendeert: winnen met 3% van de stemmen

Thu Apr 26 00:26:32 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 22:36 25-04-2001, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Opkomst Gemeenteraadsverkiezingen:  47.0%
> Opkomst Referendum:                 22.45%
> Waarvan tegen Stadsdeel Binnenstad: 86.8%
> Waarvan voor Stadsdeel Binnenstad:  13.2%
>
> Aannemende dat alle deelnemers aan het Referendum ook gestemd hebben
> voor de Gemeenteraad, dan volgt uit de bovenstaande cijfers het
> volgende.
>
> Heeft geen boodschap aan politiek:  53.0%

Waar volgt dat uit?
Heeft u onderzocht waarom die 53,0 procent niet zijn gaan
stemmen doctor Marc-Alexander Fluks?

> Standpunt is onbekend:              24.6%
> Tegen een Stadsdeel Binnenstad:     19.5%
> Voor een Stadsdeel Binnenstad:       3.0% <-- winnaar referendum

U heeft het nog steeds niet begrepen. Die 3 procent, dat zijn
niet de winnaars. Die 19,5 procent zijn de verliezers.
Dat lijkt wel hetzelfde - zeker voor een 'fascisme' kraaiende
wetenschapper - maar het *is* niet hetzelfde.

> Laat een ieder zijn (haar) conclusie trekken over het democratisch
> gehalte van het correctief referendum.

Mijn conclusie: een correctief referendum win je niet met
louter demagogie.

Erik vdMb

   E.P. van den Muijzenberg / Amsterdam / http://www.ernst.vuurwerk.nl