Amsterdam referendeert: stemlokalen sluiten deuren

Sat Apr 21 07:32:54 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Terwijl ik nog steeds wacht op inhoudelijke informatie over beide
opties (stadsdeelraad Mokum Binnenstad ja of neen) waarover
Amsterdamse bygers aanstaande woensdag worden geacht te stemmen,
vang ik van alles op over onregelmatigheden.

Alleen GroenLinks en de Groenen voeren campagne (voor), VVD
fractievoorzitter Goring (geen grap, de man heet echt zo) laat
zich soms ontvallen eigenlijk tegen te zijn en burgemeester Cohen
is zowel voor als tegen -dat hangt af van waar hij die dag linten
knipt.

Maar het kan erger.

Vergeleken met de laatste gemeenteraadsverkiezingen (en dat is
belangrijk want de opkomst van toen bepaalt de geldigheid van
het aanstaande referendum) gaan er minstens 30 stembureau's dicht
en verdwijnen er minstens 49 stembussen. Zoiets heet in het poli-
tiek jargon inmiddels 'opkomstdemping'.

Ik noem het fascisme.

Schande dat D66 aan zoiets meedoet !

Marc Fluks, Amsterdam

PS: Ik stem nu dus TEGEN, dat spreekt. Inhoudelijk zou ik niet
    weten waarom. Maar wie z'n stem niet verheft tegen fascisti-
    sche methodes, is geen knip voor z'n neus waard. Hopelijk
    is er bij mij in de buurt ergens nog een stembureau open...