Moerasmodel - hoe langer hoe dieper

Wed Apr 18 09:05:15 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl>
>Zelfgenoegzaamheid is net een zelfmoordpil, maar dan eentje waartegen nog
>maar weinig mensen protesteren. Het doet me dan ook genoegen dat er in de
>sociaal-wetenschappelijke bladen langzamerhand wat meer kritische analyses
>van het Poldermodel verschijnen.

 Wat mij betreft is het 'Paarse' moeras hetzelfde als 'het Poldermodel'...

>Het grootste kwaad van dit corporatisme is wel dat het slechts inventief
>is in het vinden van oplossingen voor wat men gezamenlijk ziet als
>'probleem'.

 Misschien wel het grootste kwaad is dat het op haar beurt ook problemen
 genereert. Eigenlijk, Henk, geef je er zelf al 1 aan:

>Ik snap ook niet waarom men zo fulmineert tegen de spoorhazen - dat zijn
>principiele knokkers die door onze corporatisten valselijk worden
>geportretteerd als idioten.

 Wat we zien bij de NS zijn de gevolgen van de verzelfstandiging. Er gaat
 niemand meer over iets, men vreest concurentie en wacht maar liever af en
 dus proberen partijen het meer voor het zeggen te krijgen en/of verzetten
 zich tegen de ideeen van anderen zonder te weten waarom eigenlijk.
 Tineke Netelenbos gedraagt zich inmiddels als een soort Tante Pollewop.

 De gevolgen van een verder privatiseren zien we bij kabel- telefoon- en
 energie-bedrijven. Niemand heeft er meer wat over te zeggen en de service
 aan de burger daalt tot het absolute nulpunt. Zie maar eens iemand van
 Nuon of UPC aan de telefoon te krijgen als er weer eens iets mis is met
 een rekening; dat lukt domweg niet. Ik heb inmiddels al mijn incasso-
 machtigingen ingetrokken - het laatste wapen dat de burger nog heeft tegen
 de Paarse waanzin. Je doet aan al die onzin simpelweg niet mee (en dan
 ontdek je dat het er niets toe doet wat je overmaakt want er is toch
 niemand die het controleert).

 En nu moet KPN-Telecom ook weer Spaans of Italiaans worden... (wat, dat
 maakt eigenlijk niets uit -als we er maar niets meer over te zeggen hebben).
 Bij het Amsterdamse openbaar vervoer staan honderden banen op de tocht
 vanwege de aanstaande verzelfstandiging. Nog even en de eigenaren van de
 Mokumse tram beslissen vanuit een tent in de Sahara. Nu reeds houdt de Mo-
 kumse tramlijn 6 's avonds om half negen of zo er gewoon mee op. Dan gaan
 immers de kippen op stok.

 Als UPC failliet gaat -en dat lijkt slechts een kwestie van tijd- dan valt
 een groot gedeelte van het telefoonnet uit en blijft de burger verstoken
 van TV-amusement (waarover ook al niemand meer iets te zeggen heeft).
 Behalve aan de expansiedrift van UPC zelf ligt dat ook aan de politici die
 eigendom van de gemeenschap verkwanselen en ondergeschikt maken aan Paars.

 Ik vind het nu wel heel erg worden allemaal.

 Volgende week mogen wij Mokummers stemmen over 'de binnenstad' -over iets
 dat er niets toe doet. Over een binnenstad die momenteel 1 grote zandbak
 is; over het openbreken van straten heeft de burger uiteraard niets te
 zeggen.

 Daarover beslist men immers elders...