Referendum: Amsterdam informeert de Burger

Tue Apr 10 10:08:25 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Voor mij ligt het aprilnummer van 'Amsterdam.nl', de nieuwskrant van de
gemeente Amsterdam. Op 25 april is er dus dat referendum over het al-dan-
niet instellen van een Stadsdeelraad Binnenstad.

Het krantje is 16 pagina's groot, op A3 formaat. De foto niet meegerekend
gaat iets meer dan een kwart van de voorpagina over het referendum. Wie
iets inhoudelijks verwacht, komt bedrogen uit. In het stukje op de voor-
pagina staan wat citaten van schrijver Geert Mak en kunstenaar Wim Schip-
pers. Het is om het even wie wat vindt want beide heren schieten wat losse
flodders af en dat is het dan.

Wel staan er twee adressen:

Voor Stadsdeel Binnenstad
-------------------------
Comite Gelijke Rechten Binnenstad
Tel:    0612252804
E-mail: deelraadbinnenstadja at hotmail.com
        http://members.ams.chello.nl/vnijh/deelraad/main/main-f.htm
Citaat: [Bron: onbekend]: 'Uiteraard kunnen alle Amsterdammers volop
        blijven genieten van al deze verbeteringen in de Binnenstad.'
        [Een van die verbeteringen:] 'Bewoners en bedrijven van de
        Binnenstad krijgen net als hun collega's in de stadsdelen
        gemakkelijker toegang tot hun deelraadsleden.'

Tegen Stadsdeel Binnenstad
--------------------------
Referendumcomite
Adres:  Bloemgracht 76
Tel:    5994352
E-mail: info at referendumbinnenstad.nl
        http://www.referendum.nu/binnenstad
Citaat: [Oud-burgemeester van Thijn: 'De binnenstad is het visitekaartje
        van Amsterdam. Daarom is de binnenstad van alle Amsterdammers en
        moet er geen stadsdeel binnenstad, met alle extra bureaucratie,
        komen.'

Daar moet de burger het dan mee doen. Nergens verneem ik hoe en wat.

Ten einde raad tik ik op de computer in:
   http://amsterdam.nl
want dat is immers de naam van de o-zo-informatieve Nieuwskrant'. Meneer
Netscape antwoordt: 'Netscape is unable to locate the server amsterdam.nl
Please check the server name and try again'

Ik try dus maar again,
   http://www.amsterdam.nl
Kom ik op die vreselijke website van de gemeente waarop ik vorig jaar
info zocht over duivenoverlast bij mij in de buurt (daar doet niemand in
Mokum dus iets aan, er is alleen een een fraaie in 4-kleurendruk uitge-
voerde brochure van de GG&GD. Reden: de GG&GD: is bezig duiven te tel-
len en men is nog lang niet uitgeteld).

De site meldt dat ik moet doorklikken naar,
   http://www.amsterdam.nl/nieuwsactueel/referendumbinnenstad.html

Ik klik dus door.

Ik lees: 'Wel of geen stadsdeel Binnenstad wordt de vraag die op 25
april wordt voorgelegd aan de kiesgerechtigde Amsterdammers. Voor- en
tegenstanders zullen hen in de komende weken proberen van hun gelijk
te overtuigen.'

Ik geef ze nog 2 weken de tijd.

Hoor ik niets, dan stem ik maar weer niet...