europa en het afslachten

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Mon Apr 9 01:44:25 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek schreef:

> Ik vind daarnaast dat we ons niet moeten laten
> verleiden tot het afbreken van het vrije verkeer
> binnen Europa doordat daardoor nu een veeziekte
> zich wat beter heeft kunnen verspreiden. Je kunt,
> zoals van Meeteren, deze vrijheid bagatelliseren
> door een soort wereldcomplot te definieren dat
> de enige profiteur van deze vrijheid zou zijn, maar
> eerlijk gezegd lijkt me dat 'rijken-versus-armen'-
> denken lichtelijk achterhaald.

Dat vond ik nou juist het eerste verstandige dat Hein in deze discussie
heeft opgebracht...

> Elke persoon profiteert
> wel degelijk elke dag van deze vrijheid, in de
> portemonnee en in het feit dat je niet in je handel en
> wandel beperkt bent tot de paar honderd vierkante kilometer
> wereld waar je toevallig geboren bent.

Het overgrote deel van die vrijheid was er voorheen in de huidige
EU-landen ook al, en die was er zonder EU ook geweest. Ik denk dat het
toch vrij moeilijk te ontkennen valt dat de EU voor het merendeel van de
EU-burgers geen waarneembare toename van hun vrijheid heeft gebracht.
Het vrije verkeer van personen is een farce. Voor zover het recht van
vrije vestiging voor gewone burgers überhaupt al van belang was, is de
hoeveelheid bureaucratie waar je doorheen moet om je in een andere
lidstaat te kunnen vestigen niet of nauwelijks afgenomen. Andere, veel
belangrijker obstakels tegen vestiging in een ander land, zoals
belasting- en pensioenproblemen zijn nog helemaal niet aangepakt. En
probeer eens mobiel te bellen naar een ander land, of geld over te maken
naar een buitenlandse bank - dat kost goudgeld! Zelfs TV- en
stekkersystemen, merk je bij je verhuizing, heeft men nog niet eens
weten te standaardiseren (maar bananen dan gelukkig weer wel... ;).

Dat je je paspoort niet meer hoeft te laten zien aan de grens? Nu heb ik
de tijd van voor Schengen vrij bewust meegemaakt, en ik kan me toch niet
herinneren dat wij ons een weg moesten banen langs
prikkeldraadversperringen en mijnenvelden wanneer we op vakantie naar
Italië gingen. Nee, blond en blauwogig als we waren hoefden we meestal
niet eens ons paspoort te laten zien. Net als nu dus eigenlijk, met dit
verschil dat ze me nu niet alleen aan de grens, maar in het hele land
niet naar mijn identificatie vragen.

Lees dat akkoord van Schengen voor de grap eens door trouwens. Dat gaat
helemaal niet over het vrije verkeer van personen! Waar het wel over
gaat, is over het recht van nationale staten om burgers zo veel mogelijk
vrijheid te benemen. En dat gaat soms heel ver. Dat we in Europa nog
niet in een politiestaat leven, komt doordat de meeste landen de rechten
die ze volgens Schengen hebben lang niet allemaal toepassen. Behalve op
asielzoekers natuurlijk, maar daar merken jij en ik toch niks van.

Op het gebied van het vrij bewegen van personen is de EU dus nog niet
erg succesvol geweest. Je gaat je afvragen waar al die jaren dan de
prioriteiten hebben gelegen. Inderdaad, het vrije verkeer van kapitaal,
diensten en goederen. Of dat netto meer individuele vrijheid heeft
opgeleverd is voor mij nog een open vraag, maar ik neig ook hier
voorlopig naar een negatief antwoord. Dat ik zelf moeite heb om mijn
eigen kapitaal, diensten en goederen over de Europese binnengrenzen te
krijgen, geeft al aan dat dat voor een kleine ondernemer ook niet
makkelijk zal zijn. Voor grote bedrijven en banken ligt natuurlijk
anders. Bij afwezigheid van compenserende maatregelen zal het
netto-effect van de open Europese binnenmarkt (en van mondiale
handelsliberalisering in het algemeen) dus zijn dat het relatieve
voordeel van grote marktpartijen toeneemt. Daarom wordt er zoveel
gefuseerd en geconcentreerd tegenwoordig (van de 100 grootste economieën
in de wereld zijn er inmiddels 51 corporaties). Je kunt je afvragen of
je individuele keuzevrijheid inderdaad wel toeneemt als de markt zo
wordt ingericht dat lokale producenten structureel van de markt
verdwijnen ten gunste van een klein aantal multinationals. Onmogelijk is
het inderdaad niet dat je vrijheid daardoor toeneemt, maar
onwaarschijnlijk toch wel.

Herman Beun                  http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                       Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*