MKZ crisis

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Apr 5 20:44:17 CEST 2001

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

raimond de tempe wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

[..]
> Maar - de crux is natuurlijk dat men - die Europese technocraten, die
> het bedacht ebben - gekozen heeft voor een volstrekt onhaalbaar
> beleid: bij deze intensieve veehouderij denken dat je virusvrij kunt
> blijven!

Dit lijkt een belangrijk probleem te zijn. De vraag is echter of die
veehouderijen hier niet zelf een verantwoordelijkheid hebben t.a.v. het
zien te voorkomen van ziektes als gevolg van spreiding door bacterie of
virus in een situatie die we "intensieve veehouderij" noemen. Dat geldt
trouwens ook voor de mogelijkheden van het milieu tot het verwerken van
de afvalstoffen uit die branche. Ook de varkenspest van enige tijd
geleden wees al op die niet te handhaven "intensieve veehouderij"
situatie. Overigens is niet uit te sluiten dat het europees beleid
onvoldoende aansluit bij de huidige nederlandse realiteit. Vooral daar
waar het ingrijpen in de huidige ontstane situatie betreft.

> Dat is net zo onmogelijk als het zonder griep-virussen te
> moeten stellen.
> Wat horen goede bestuurders te doen? Weten dat virusvrij houden van
> een heel continent - W-Europa - onmogelijk is.

De verantwoordelijkheid ligt wat mij betreft niet alleen bij de
bestuurders van het land, maar zeker ook bij de bestuurders van de
onderneming(en) en ook de branche.

> Constateren dat de
> wensen van VS en Japan om antistoffen-vrij vlees in te voeren,
> volstrekt onhaalbaar zijn.
> En daar dan hooghartig van afzien.

Prima, als de branche daar dan maar de consequenties van aanvaard en
vrijwillig en geplant gaat inkrimpen en dus de lessen leert die in de
huidige situatie te trekken zijn. Ook goed voor de leefbaarheid van de
kleine kernen die nu niet kunnen uitbreiden vanwege de huidige
stankcirkels binnen hun eigen leefgebied en de eisen die men mag stellen
aan de leefbaarheid van mensen in die intensieve veehouderij gebieden.

> Als
> Japan niet wil invoeren, bekijken ze het maar. Schade: veel geringer
> dan wat ons nu bereikt.

Mee eens voor wat betreft de schade.

> En de VS? Hormoonvrij vlees - ze halen hun
> schouders op. Laten die Europese bestuurders dat dan ook doen. En
> gewoon doen zoals genoemde Zuide-Amerikaanse landen doen: het melkvee
> intenten (en alle andere bijzondere dieren ook: historische rassen,
> natuurdieren, dierentuindieren, kinderboerderijen etcetera).

Dat lijkt nu weer juist niet de aangewezen weg.
Wij hebben ten aanzien van die dieren de plicht hen buiten de
schadelijke werking van de door ons gewenste situatie te houden. Het kan
niet zo zijn dat wij wel even gaan ingrijpen in hun levenssfeer door hun
(waarschijnlijk ook) onnodig te gaan inenten vanwege een situatie die
wij aan onszelf te danken hebben en hen met een van de mogelijke
gevolgen ons wanbeleid op hen gaan afwentelen. Dat gaat voorbij aan onze
verantwoordelijkheid die wat mij betreft niet kan worden opgegeven omdat
wij ons voor een "gepland"/gegroeid probleem geplaatst zien. Derhalve
zijn de argumenten van de viroloog slechts binnen bepaalde situaties van
toepassing en gaat hij eraan voorbij dat zijn argumentatie precies ook
binnen de geschetste situatie opgeld doet. De viroloog heeft ook niet
aangetoond dat ze het virus namelijk niet dragen, omdat hij, als ik een
en ander goed begrepen heb, dat ook juist niet meer kan aantonen.

> Wij
> krijgen nu de economische schade en de morele schade door die
> volstrekt onhaalbare keuze van een maakbare wereld.

Daar geloof ik niets van.
Het zijn de reeds gemaakte keuzes die op anderen wordt afgewenteld die
hier ten grondslag liggen aan het ontstane drama. Daarnaast ook de
complexiteit van een gegroeide cultuur die niet zuiver de
verantwoordelijkheden daar legt waar ze ook horen.

Ik zie ook niets in de hysterie die nu rond het huidige thema lijkt te
ontstaan.

Henk Elegeert