Gedoogbeleid

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Wed Sep 20 01:53:14 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Remko de Knikker schreef:

> Het typeert wel de toenemende intolerantie van jongeren
> hetgeen een enge tendens is. Als een agent mij beboet
> omdat er geen licht op mijn fiets zit, daar zou ik
> pas goed aggressief van worden, of als je een
> boete krijgt op een weg waar je maar 50 mag, maar
> waarbij de verkeerssituatie daartoe eigenlijk
> absurd is, het negeert de complexiteit van de
> werkelijkheid en het vertrouwen op de
> redelijkheid van de mens.

Dat was (volgens mij) precies waarover de reactie van Henk Elegeert
ging. 'Gedogen' gaat over beleid, beslissingen die gemaakt worden in het
gemeentehuis (provinciehuis, ministerie). Voor het gedogen van
koffieshops zijn door het ministerie van justitie algemene richtlijnen
vastgesteld, op grond waarvan gemeenten hun koffieshops toelaten dan wel
verbieden. Dat is dus gedoogbeleid.

Wat jij bedoelt is gewoon de discretionaire bevoegdheid van de agent.
Daarbij gaat het om van-geval-tot-geval beslissingen, waarvan de
uitkomst afhangt van de omstandigheden. Redelijkheid, proportionaliteit
(voetganger loopt door rood op een doodstil kruispunt) en doelmatigheid
(bekeuren van langsrijdende fietser zonder licht vs. andere politietaken
die op dat moment gedaan moeten worden) zijn overwegingen die daarbij
een rol spelen.

Gedoogbeleid is van een heel andere orde van abstractie dan de
discretionaire bevoegdheid van de agent. Het artikel van de
jongerenorganisaties ging over het eerste. Hoe je daaruit afleidt dat
jongeren steeds intoleranter worden, is mij een raadsel.

Herman Beun                  http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                       Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*