staatsschuld

Gerrit van Malkenhorst g.vanmalkenhorst at DDSGOUDA.NL
Sun Sep 17 19:53:50 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Maar D66 meent dat staatsschuld (75% van de
meevallers) en ook de verschraalde publieke sector (zorg, onderwijs,
veiligheid) alle prioriteit verdienen. Die opstelling is in strijd met de
zgn.
Zalmnorm uit het regeerakkoord - maar dat moet dan maar.
Groeten,

Bert Bakker.

Ik lees nu in de krant dat Melkert de staatsschuld in 2025 wil hebben
afgelost.
Is de staatschuld niet ongeveer 50% van het nationaal inkomen?
Dus ongeveer 400 tot 500 miljard?
Dan betekent dat 16 tot 20 miljard per jaar aflossen
Daar gaat natuurlijk nog wel het inverdieneffect van lagere rentekosten
vanaf
Maar toch, een heel bedrag per jaar!

Ik ben ook een degelijke Nederlander, en daarom voorstander van aflossen
Maar ik hoop niet dat die 25 jaar van Melkert verwordt tot de 'Melkert-norm'
Want dat betekent oogkleppen op.
Graag alleen de 'echte' meevallers gebruiken voor (extra) aflossingen
Dus corrigeren voor de 'Marc Fluks' effecten :)
(er zullen nog wel meer oneigenlijke meevallers tussen zitten!)
En als het een jaartje tegen zit, dan maar niet.

Verder vraag ik me het volgende af.
Hoe zit het met de staatsschuld in de andere lidstaten van de Unie?
Volgens mij is die als percentage van het nationaal inkomen aanzienlijk
hoger dan bij ons.
Wanneer willen die afgelost hebben?
Lopen we niet een financieel risico als we in NL te ver voor (de rest van)
de muziek uitlopen?
Want we weten toch nu nog niet op basis van welke grondslagen de Unie de
komende 25 jaar allerlei lasten gaat verdelen over de lidstaten? (bij
meerderheid van stemmen, dus niet tegen te houden?)

Ik zou er de pe in hebben als achteraf blijkt dat we indirect gaan
meebetalen aan het aflossen van de Italiaanse overheidsschuld!

Gerrit van Malkenhorst