Oostenrijk en het Rapport der wijzen

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Sep 13 08:22:47 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Arthur,

1. Die sancties werden, naar ik me herinner, destijds helemaal niet in
paniek genomen. Dat duurde nog flink aantal dagen.

2. Die sancties waren duidelijk bedoeld als waarschuwing, zowel intern als
extern. Echte sancties waren het namelijk niet, doch slechts mijden van
formele contacten. Dat moet je als anti-fa en anti-ra toch boeien!

3. De USA zet trouwens de afwerende houding voort terwijl daar toch ook de
handelsgeest niet ontbreekt.

Henk Vreekamp, Utrecht
----------------------

At 23:37 12-09-00 +0200, you wrote:
>Die sancties hadden er wat mij betreft nooit mogen komen. Hiermee heeft
Europa vroegtijdig zijn kruit verschoten. Er is een aantal argumenten te
leveren voor onmiddellijke opheffing van de sancties:

>1. De sancties zijn ingesteld tijdens de formatiebesprekingen in Oostenrijk
(toen er dus nog geen kabinet met de FPÖ was), met als doel te voorkomen dat
deze coalitie er kwam. Dit doel is mislukt, de coalitie kwam er toch, met
als resultaat dat de Europese Unie nu opeens voor onbepaalde tijd vast zat
aan de sancties (dit was niet de bedoeling), en ze niet zonder
gezichtsverlies kon beëindigen. Met andere woorden: een maatregel die voor
korte tijd bedoeld was, werd onbedoeld een maatregel voor onbepaalde tijd.
Dit was een politieke misser.

>2. Hoe je ook over de regering in Oostenrijk denkt, ze is via reguliere,
democratische kanalen tot stand gekomen, op dezelfde wijze als in de andere
lidstaten van de Europese Unie. Om principiële redenen is het verkeerd om
een via democratische weg tot stand gekomen regering in de ban te doen. In
het EU -  verdrag kan hier bijvoorbeeld geen enkele rechtvaardiging voor
worden gevonden. De sancties gaan dus in tegen letter en geest van het EU -
verdrag.

>3. De sancties zijn getroffen op een moment dat de regering nog helemaal
geen daden kon hebben laten zien. Het zou nog wat anders zijn als er
sancties getroffen worden tegen een regering die een fascistisch en/of
racistisch beleid voert. Hiervan is echter in Oostenrijk geen sprake.
Volgens het rapport komt Oostenrijk er zelfs beter af dan sommige andere
lidstaten.

>4. Een groot aantal Oostenrijkers zijn het niet eens met het feit dat de
FPÖ in hun regering zit. Er zijn in Oostenrijk dan ook een groot aantal
demonstraties tegen de regering geweest. Toch wordt door de sancties nu het
hele land gestraft. De meeste Oostenrijkers hebben hier geen begrip voor,
ook al zijn ze geen aanhanger van de FPÖ.
>Er ontstaat in Oostenrijk dan ook steeds meer weerstand tegen de Europese
Unie, vanuit de 'right or wrong, my country' - gedachte. Zo veel weerstand
dat Oostenrijk wel eens uit de Unie zou kunnen stappen, iets wat nog nooit
vertoond is. In Oostenrijk leeft de gedachte dat Oostenrijk buiten de
Europese Unie beter af is dan er in, gebaseerd op de manier waarop men nu
wordt behandeld. Bovendien vind men dat de Oostenrijkers het recht hebben om
hun eigen leiders te kiezen, zonder bemoeienis van andere landen. Ik denk
dat ze daar gelijk in hebben. Het spookbeeld dat nog steeds boven de
Europese Unie hangt, is immers dat met name kleinere landen overheerst gaan
worden door de grotere landen.

>5. Als de sancties ondanks het uitgebrachte rapport doorgaan, is de kans
groot dat de Oostenrijkse regering actief de besluitvorming in de Europese
Unie onmogelijk gaat maken, door gebruik te maken van zijn veto-recht. Een
begrijpelijke reactie, gezien de aanbevelingen van het rapport.

>6. De sancties zijn in een soort paniek-reactie bedacht en ingesteld. Er is
nooit een goede afweging gemaakt of, en in hoeverre deze sancties
gerechtvaardigd zijn en effectief zijn. Afgewogen beleid heeft m.i. altijd
de voorkeur boven politiek paniekvoetbal.

>Wat mij betreft worden de sancties dan ook met onmiddellijke ingang
(terugwerkende kracht zou nog beter zijn) opgeheven. Politici als Kok en
Chirac mogen wat mij betreft diep door het stof, omdat ze met hun beleid
genoemd onder nummer 6 en hun halsstarrigheid de Europese Unie geen goed
hebben gedaan. Beatrix heeft groot gelijk dat ze zich hiervan niets heeft
aangetrokken.

>Als laatste opmerking nog deze: ik ben een groot tegenstander van fascisme
en racisme. Dit stukje heb ik geschreven omdat ik van mening ben dat een
regering op zijn daden beoordeeld moet worden, en in Europa iedereen (in dit
geval ook iedere regering) onschuldig is totdat het schuldig is bewezen.