Fw: (no subject)

Cor Nouws cnouws at HCCNET.NL
Thu Sep 7 22:07:42 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

< dit is een standaardtekst>

Wat betreft het doorgestuurde bericht:

Dank voor de goede bedoeling met het doorsturen van de waarschuwing.
Maar dit soort berichten is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid
onzin. Zeker als wordt verwezen naar IBM, Microsoft  of een ander groot bedrijf
als bron.
Ik heb in 14 jaren pas twee keer een computervirus gehad, in beide gevallen te
wijten aan het niet aanwezig zijn van een goede virusscanner.
Daarentegen heb ik al tientallen van dit soort nep-waarschuwingen gezien.

Uiteraard zijn bescherming en verstandig gedrag wel van het allergrootste
belang.
- virusscanner en die actueel houden;
- nooit .exe-bestanden of andere programma's starten, tenzij je zeker weet dat
het goed is. Nooit andere bestanden (attachments/ bijlagen) openen, tenzij je
zeker weet wat het is. Dus ook niet openen als het bestand wordt gestuurd door
iemand die je kent, eerst een explicite bevestinging hebben dat het OK is;
- in Office-pakketten de macrovirus-bescherming aan hebben;
- een goede website om een verder te kijken over zin en onzin rond virussen:
http://kumite.com/myths
- producten van bijvoorbeeld Microsoft hebben nogal eens veiligheidslekken; als
die ontdekt worden komen daar meestal vlot reparaties voor beschikbaar. Hou dus
de websites van de leveranciers in de gaten.
- gebruikers van Microsoft's Outlook zijn aanmerkelijk kwetsbaarder voor
virussen dan gebruikers van andere
programma's.

Tot slot een tip met het oog op privacy: maak bij het verzenden van een bericht
aan meerdere mensen gebruik van de 'BCC' verzendwijze. De ontvangers kunnen dan
niet naam/email van de andere geadresseerden zien.

Met vriendelijke groeten

Cor Nouws