Vijf jaar na Srebrenica

Gerrit van Malkenhorst g.vanmalkenhorst at DDSGOUDA.NL
Sun Sep 3 00:06:58 CEST 2000

D66-ers,

In de Telegraaf van vandaag (2/9/2000) staat een artikel over de psychologische gevolgen die de Nederlandse Dutchbatters vijf jaar na het drama in Srebrenica (nog steeds) ondervinden: 'kapotte relaties, zelfmoord en criminaliteit' kopt het artikel. De negatieve houding van de Nederlandse maatschappij jegens de Dutchbatters draagt daar mede aan bij.

Mijn conclusie: We mogen geen Nederlandse militairen meer op een 'vredesmissie' sturen zonder een algemene volksraadpleging, waarbij tenminste 2/3 van de Nederlandse bevolking aangeeft in te stemmen met de missie.

Dan zijn we tenminste als Nederlanders collectief schuldig als het mis gaat (!)

Zouden Voorhoeve, van Mierlo en de met de missie instemmende kamerleden ook nog steeds slecht slapen 's nachts?

D66 heeft zich sinds haar oprichting ingezet voor het referendum. Het heeft helaas niet mogen baten.
Het democratisch gehalte van de Nederlandse samenleving is inmiddels tot een zodanig bedenkelijk pijl gedaald dat een tweede kamer zich uit gebrek aan legitimiteit niet meer zou moeten willen uitspreken over deelname aan nieuwe missies.

Ik vind daarom dat de D66-fractie tegen Nederlandse deelname aan een nieuwe missie in Eritrea moet stemmen.

Gerrit van Malkenhorst
D66-Gouda