Nederland stemde blanco

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Wed Oct 25 17:37:20 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Arjan Stoffels schreef:

> Tja, een echte discussie over Palestijnen/Israeli's ligt
> volgens mij nogal gevoelig. Maar gelet op de punten van
> vorige sprekers wil ik graag een klein beetje tegenwicht
> geven.

<snip>

Eén punt miste ik nog in de opsomming van Arjen: Het bestaan van een
Palestijnse politiemacht en de kennelijk niet aanwezige bereidheid aan
de kant van de Palestijnse Autoriteit om die in te zetten tegen de
stenengooiers.

Dat Israel een de facto apartheidsregime in stand houdt en een
gigantische verantwoordelijkheid draagt voor het uit de hand lopen van
de situatie, valt volgens mij moeilijk te ontkennen. Maar een ander
deel van het verhaal is wel dat het vredesproces en het instellen van
de Palestijnse autoriteit aan Arafat en de zijnen niet alleen een mate
van autonomie, maar ook een verantwoordelijkheid hebben gegeven. De
taktiek die Arafat nu volgt is in wezen dezelfde als die van het UÇK
aan de vooravond van de oorlog in Kosovo: het met terreur uitlokken
van tegenterreur met als doel daarmee (ten koste van de eigen burgers)
de wereldopinie min of meer in het conflict te chanteren. Ik vond toen
al dat het (mede) uitlokken van oorlog, hoe nijpend de situatie ook
mocht zijn, niet te rechtvaardigen is, en ik vind dat nu nog steeds.
Het verschil is, dat destijds in Kosovo (maar ook in Kosovo) het
Westen de zaak heeft laten escaleren totdat er een full-scale oorlog
aan de gang was, terwijl we nu misschien nog op tijd kunnen zijn om
duidelijk te maken dat chantage-door-escalatie onder geen beding
getolereerd wordt...

Herman Beun                  http://www.bigfoot.com/~hermanb/
HermanB at bigfoot.com                       Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*