Nederland stemde blanco

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at ASTRO.UVA.NL
Sat Oct 21 21:44:18 CEST 2000

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Peter Bos <pfgbos at chello.nl> schreef,
>Graag zo ik willen weten hoe men er over denkt dat wij met beide
>handen voor de ogen steeds ISRAEL de hand boven het hoofd houden
>en niet zien dat PALESTIJNEN met grove geschut worden onderdrukt
>en worden afgeslacht.

 De media belichten de zaak immer vanuit de visie vanuit de Israeliers
 - zelfs als ze critisch (denken te) zijn. Als ergens op de West-Bank
 de zoveelste Palestijn wordt vermoord, wordt domweg bericht dat het
 in ISRAEL plaatsvindt. Neen dus.

 Ook maakt men gewag van het MIDDEN Oosten (i.p.v. het NABIJE Oosten,
 de STAAT Israel (i.p.v. Israel), het Palestijnse probleem (i.p.v. het
 'Jodenprobleem' -want dat doet maar aan WOII denken). Meneer Naftaniel
 (enge man is dat toch) mag WEL solo in de TV-studio zitten, wordt er
 een Palestijn ge-interviewd, dan moet er een zionistische stoorzender
 aanwezig zijn voor het 'broodnodige evenwicht', men schakelt voordurend
 over naar ONZE correspondent in 'Jeruzalem' (da's van ONS, daar kan
 je zo in) en NOOIT naar een Arabisch land.

 De camera-instelling bij rapportages is zeer interessant: bij voorkeur
 vanachter schietende Israeliers i.p.v. achter stenengooiende school-
 jeugd. Wel zo veilig, natuurlijk - maar het suggereert van alles: die
 Palestijnse belhamels gooien stenen naar ONS, TV-kijkers en da's een
 stuk aangenamer dan soldaten op 'ons' (de camera) te zien schieten.
 Wel mooie plaatjes van Palestijnse begrafenissen (boontje komt om z'n
 loontje), niet van Israelische (orthodoxen Joden willen niet gefilmd
 worden en dat respecteer je dus).

 CNN is overigens een stuk objectiever. Wij zitten bij de media nog
 steeds opgezadeld met het na-oorlogs verzet.

>Is Israel een ander land dan Zuid-Afrika, toen de apartheid daar
>heerste ?

 Ik vrees dat voor velen Israel vooral het antwoord is op Nazi-Duits-
 land. Destijds deed men geen bek open, bracht de 'Joden' (althans: wie
 volgens de nazi's Jood was) enthousiast naar Oost-Europa (was men van
 die lui af), en dat moet nu dus -ten koste van de Palestijnen- 'recht
 getrokken' worden. Akelige Palestijnen ook -waarom donderen die lui
 niet op naar hun eigen land ?

 Kortom: er is niets veranderd.

 Marc Fluks